V Európskom leteckom a kozmickom koncerne (EADS) sa skončil niekoľkomesačný boj o rozdelenie troch hlavných riadiacich funkcií. Akcionári sa v sobotu dohodli, že ho budú viesť Francúz Noël Forgeard a Nemec Thomas Enders, za výsledky Airbasu bude zodpovedať Nemec Gustav Humbert.
Tým sa skončil spor o to, kto povedie koncern s obratom 33 miliárd EUR, čo je v prepočte vyše 1,265 bilióna SKK.
Príčinou niekoľkomesačnej nedohody bol Forgeardov úmysel viesť EADS sám, nie ako to bolo v minulosti s rovnakým podielom predstaviteľa nemeckých akcionárov vo koncernu.
Francúzsky minister financií Thierry Bretton uviedol, že nové trio sa musí sústrediť na operatívnu obchodnú činnosť. Medzi jeho prvoradé úlohy patrí dokončenie vývoja, hladká výroba a dodávky A380 zákazníkom. Termíny dodávok najväčšieho dopravného lietadla na svete sa oneskorujú o niekoľko mesiacov, čo vyvoláva rozhorčenie jeho odberateľov. Pritom A380 je podľa ministra hlavným pilierom, na ktorom stojí budúcnosť Airbusu.
Nové vedenie EADS musí rozhodnúť aj o vývoji modelu A350, ktorý má byť konkurentom amerického podzvukového dopravného lietadla Boeing 787 Dreamliner.
EADS (European Aeronautic, Defence and Space Company) vznikla v roku 2000 po dlhých sporoch medzi západoeurópskymi štátmi. Jadrom novej spoločnosti sa stala nemecká DASA, ktorá patrila koncernu DaimlerChrysler a francúzsky podnik Aerospatiale-Matra. Do EADS sa ďalej začlenila španielska CASA.
Najväčšou dcérou EADS je Airbus, výrobca civilných dopravných lietadiel, potom nasleduje výrobca helikoptér Eurocopter, výrobcovia vojenských lietadiel Eurofigter a A400M a výrobca riadených striel, satelitov, rakiet Ariane.
Najväčšími akcionármi EADS sú nemecký DaimlerChrysler (30 %) a zmiešaný koncern Lagardére v združení s francúzskym štátom.
Vlani mal EADS čistý zisk 1,03 miliardy EUR, tento rok sa očakáva výsledok podstatne lepší.
Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.
(1 EUR = 38,345 SKK)
StoryEditor