..., čiže 68 % z plánovanej siete diaľnic, a 212 kilometrov rýchlostných ciest, teda 21 % z ich plánovanej dĺžky. Vyplýva to z upraveného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010, ktorý vypracovalo ministerstvo dopravy. Vláda má o ňom rokovať na svojom najbližšom zasadnutí. Vzhľadom na východiská štátneho rozpočtu možno využiť pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 okolo 70 mld. Sk. Spoločenská potreba a tempo výstavby dané Národnou diaľničnou spoločnosťou sú však podstatne vyššie a vyžadujú si aj väčšie zdroje. Z tohto dôvodu vláda pristúpila k plnej podpore projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Naplnenie časového harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku v rokoch 2007 až 2010 závisí od úspešnosti realizácie projektov PPP. V prípade neschválenia uvedených projektov alebo neskorších termínov ukončenia jednotlivých stavieb, ktoré vyplynú z tendrov na tieto projekty, bude harmonogram výstavby aktualizovaný.
Diaľničný program je podľa rezortu dopravy už v súlade s návrhom postupu v príprave projektov PPP a špecifikáciou ich stavieb na základe plánovanej výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Po roku 2010 budú chýbajúce úseky na D1 Bratislava - Košice pred odovzdaním do užívania. Kompletne by mala byť zabezpečená príprava ostatných stavieb na D1, úsekov na D3 Žilina - Skalité a na R4 Vyšný Komárnik - Milhosť. Tým by sa mala podľa ministerstva dopravy vytvoriť lepšia východisková pozícia pre pokračovanie stavieb po roku 2010, ako to bolo po roku 2006.
Ministerstvo dopravy si stanovilo za cieľ znížiť finančnú náročnosť predkladaného programu pre štátny rozpočet a iné formy financovania zhruba o 20 % z dôvodu súčasných vysokých obstarávacích cien. "Pre dosiahnutie tohto cieľa je preto potrebné znížiť rozostavanosť stavieb, zredukovať dĺžku privádzačov, vyberať efektívnejšie trasy, vykonávať vnútornú expertízu od štádia projektovej prípravy, zavádzať nové konštrukčné riešenia tunelov a mostov, nové technické riešenia štandardov a prípadne zvýšiť použitie výnimiek z STN (Slovenské technické normy)," uvádza sa v diaľničnom programe. Zníženie rozostavanosti stavieb by sa mohlo dosiahnuť aj elimináciou dodatkov k zmluvám, znížením percenta vyvolaných investícií a sprísnením podmienok pri verejnom obstarávaní. Keďže na splnenie týchto cieľov nepostačujú kompetencie rezortu dopravy, potrebná je spolupráca s ostatnými ministerstvami a samosprávami.