Palivo vyrobené z fruktózy obsahuje omnoho viac energie než etanol, napísali vedci v prestížnom magazíne Nature. Iná správa z britskej štúdie biopalív zas uvádza, že všetky odpadové produkty, vrátane plastových vrecúšok, môžu byť použité ako biopalivá. Kritici biopalív však namietajú, že použitie potravín ako paliva zvyšuje ich cenu.
Politici v Európskej únii i Spojených štátoch teraz podporujú biopalivá ako prostriedok k zníženiu emisií oxidu uhličitého a závislosti na dovoze ropy.
"Odpadové palivo"
Kritikom súčasných biopalív prekáža predovšetkým povzbudzovanie poľnohospodárov k premene svojich polia na zdroje palív čo vedie k zvýšeniu ceny potravín. Vedci z Wisconsin-Medison Univerzity však tvrdia, že jednoduchý cukor zvaný fruktóza môže byť premenený na palivo, ktoré má oproti etanolu mnoho výhod.
Palivo nazývané dimethylfuran môže obsahovať o 40 percent viac energie než etanol, nevyparuje sa tak ľahko a je menej prchavé. Vedci uvádzajú, že fruktóza môže byť získaná priamo z ovocia alebo glukózy. Ostáva však ešte preveriť, aký veľký vplyv by malo nové palivo na životné prostredie.
Britskí vedci tvrdia, že už existuje technológia nielen na vytvorenie biopaliva z oleja, ale taktiež z odlišných materiálov vrátane dreva, trávy alebo plastových vrecúšok. Tento proces sa nazýva skvapalnenie biomasy a experti uvádzajú, že behom šiestich rokov by mohol pokryť nárast britskej spotreby palív o 30 percent.
Jeremy Tomkinson z britského centra National Non-Food Crops hovorí, že budúce generácie biopalív by mohli byť využité nielen pre pohon automobilov. „Vplyv na spoločnosť bude snáď omnoho ďalekosiahlejší než len 'dáme vám palivo s desaťnásobne menšou emisiou uhlíka',“ hovorí.
Najväčšou nevýhodou je zatiaľ cena. Založenie nových produkčných zariadení sa odhaduje na desaťnásobok súčasných biopalivových rafinérií.