Colný úrad začal prísne kontrolovať takéto vozidlá, ale iba ťažko vie dokázať protiprávne konanie, píše dnes maďarský hospodársky internetový portál hvg.hu.
Na Slovensku takýto druh dane neexistuje, v Maďarsku je najnižšia registračná daň vo výške 250 000 HUF, v prepočte 34 153 SKK, pre vozidlá s objemom 1 400 až 1 600 kubických centimetrov je to okolo 500 000 HUF, pri luxusnom terénnom vozidle v cene 10 miliónov HUF to je už daň 2 milióny HUF.
V SR ktokoľvek môže kúpiť vozidlo, ale k tomu, aby ho dal do prevádzky, teda aby dostal evidenčné číslo, musí splniť určité podmienky. Podobne, ako aj v iných členských krajinách Európskej únie (EÚ), musí mať povolenie na pobyt a adresu tamojšieho bydliska. V zóne medzi Košicami a Komárnom takéto dokumenty záujemca môže dostať od osôb špecializovaných na túto činnosť za 350 až 400 000 HUF.
Na internetových stránkach takíto špecialisti ponúkajú svoje komplexné služby zahŕňajúce povolenie na pobyt a dvojročnú zmluvu na podnájom pod sloganom: Slovenská značka, miliónová úspora. Maďarské orgány síce avizovali prísne kontroly vozidiel so slovenským evidenčným číslom, ale časté zastavovanie slovenských áut by hrozilo diplomatickým konfliktom. Úspechu polície a colníkom bráni aj tá skutočnosť, že je ťažké dokázať, že predložené doklady o pobyte a bydlisku sú iba fiktívne, píše hvg.hu.
Najnovšia európska smernica hovorí o tom, že občan by mal zaevidovať svoje vozidlo a platiť za neho daň v krajine, kde žije a pracuje najmenej 185 dní v roku.
Portál sa v článku podrobne venuje aj ďalším aspektom tohto javu. Podľa maďarských obchodníkov s autami sa tento spôsob obchádzania dane maďarskými majiteľmi áut týka už nielen vozidiel vyššej kategórie, ale aj strednej.
StoryEditor
Maďarsko stratilo na daniach áut zaregistrovaných v SR 5 miliárd HUF
Doposiaľ prišlo Maďarsko asi o 5 miliárd HUF (v prepočte 683 miliónov SKK) v dôsledku toho, že maďarskí občania priviezli do krajiny približne 10 000 vozidiel so slovenským evidenčným číslom, na ktoré neplatili registračnú daň.