StoryEditor

Nezmysel? Poplatok za vklad na svoj účet

01.03.2010, 23:00
Najnezmyselnejšia platba, ktorú nám banky účtujú? Víťazom ankety o najabsurdnejší bankový poplatok minulého roka sa stal vklad hotovosti na vlastný účet priamo na pobočke banky.

Česi aj Slováci majú každý rok možnosť nominovať a neskôr si aj zvoliť bankový poplatok, ktorý podľa nich odporuje zdravému rozumu. Finančné domy majú na anketu rozdielny názor, faktom však je, že mnohé bankové poplatky vyhlásené spotrebiteľmi za najabsurdnejšie postupne z cenníkov miznú.

Spoločné hlasovanie
"Za víťaza v tomto roku hlasovalo až 44 percent všetkých zúčastnených tejto ankety,“ povedal zakladateľ servera bankovnípolatky.com Patrik Nacher. Druhý v poradí sa s priepastným rozdielom viac ako 20 percent umiestnil poplatok za pripísanie úrokov a bronzovú medailu v slovenskom hlasovaní si rozdelili poplatky za výpis posielaný elektronickou poštou a poplatok za zistenie zostatku na účte prostredníctvom bankomatu, ktoré zhodne získali 15,58 percenta hlasov. Posledné miesto v druhom kole hlasovania získal poplatok za predčasne splatený úver, za ktorý hlasovalo viac ako 7 percent Slovákov.

Rovnako sa skončilo aj hlasovanie v Českej republike, akurát tretie miesto nie je delené, ale samostatne sa tam umiestnil poplatok za výpis z účtu zasielaný elektronickou poštou. V Česku však hlasovalo niekoľkonásobne viac ľudí ako na Slovensku. Kým víťaz českého hlasovania získal viac ako 11-tisíc hlasov, na Slovensku stačilo na víťazstvo v tejto nelichotivej ankete iba 209. Aj napriek nižšej účasti Slovákov ako je obvyklé, počet hlasov opäť prekročil historickú hranicu. Dokopy v piatom ročníku hlasovalo 64 977 bankových klientov, čo je najviac v celej histórii tejto ankety.

"Je zaujímavé, ako citlivo ľudia vnímajú jednotlivé poplatky, keď napríklad poplatok za vklad hotovosti na účet prostredníctvom tretej osoby klientom bánk prakticky vôbec neprekáža,“ dodal Nacher. Účastníci ankety už tradične nemohli hlasovať v prospech predchádzajúcich víťazov tejto súťaže, aby sa neopakovali víťazi z predchádzajúcich rokov.

Banky reagujú
Väčšina bánk anketu vníma a snažia sa svoje produkty prispôsobiť výsledkom hlasovania. "Súťaž o najabsurdnejší bankový poplatok je jedným zo zaujímavých zdrojov informácií a inšpirácie ako prispôsobiť naše služby klientom,“ povedala hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková. "Naša banka už v minulosti niekoľkokrát reagovala na výsledky podobných ankiet, čoho výsledkom je napríklad aj zrušenie poplatku za došlú platbu na účet,“ vysvetľuje hovorkyňa VÚB bank Alena Walterová. Tento poplatok sa stal historicky prvým víťazom ankety o najabsurdnejší bankový poplatok. "Súťaž sledujeme aj my napriek tomu, že naše služby zadávané prostredníctvom internetu alebo platobnou kartou sú bez poplatkov už dnes,“ dodal hovorca mBank Matej Kubinec.

Aj banky, ktoré ankete oficiálne nepripisujú význam, reagujú na nespokojnosť klientov a upravujú svoje cenníky. Napríklad Tatra banka zruší od 30. apríla poplatok za vklad hotovosti na účet fyzickej osoby - teda poplatok, ktorý hlasujúci označili v tomto roku za najabsurdnejší. Súťaž vyhlasuje český internetový server bankovnípoplatky.com a slovenským partnerom projektu sú aj Hospodárske noviny.

Ako sa brániť
Ak si myslíte, že banka vám zaúčtovala niektorý poplatok neoprávnene, nebojte sa ozvať. "Klientom, ktorí majú pocit, že im boli nesprávne zaúčtované poplatky, odporúčame, aby kontaktovali svojho vzťahového manažéra alebo osobne navštívili obchodné miesto banky,“ vysvetľuje postup reklamácie Ďuďáková. Okrem toho má väčšina bánk zriadenú aj špeciálnu telefónnu linku alebo internetový formulár, ktorým je možné nechať si preveriť výšku zaúčtovaného poplatku.

Ak neuspejete v pobočke, môžete sa obrátiť aj na úrad bankového ombudsmana. Ten však preveruje iba to, či vám banka naúčtovala poplatky v súlade s cenníkom a platnými zákonmi. Ak sa vám zdá, že platíte vysoké poplatky, ktoré si však banka účtuje v súlade so svojím cenníkom, musíte si pomôcť sami.

Nebojte sa zmeniť banku
V prípade, ak ste dlhodobo nespokojní so svojou bankou, nebojte sa ju zmeniť. Teraz je to ešte jednoduchšie ako kedykoľvek v minulosti. Slovenské finančné domy sa pripojili k iniciatíve, ktorá má zjednodušiť prechod klientov od jednej banky k druhej. Po zmene banky si finančné inštitúcie medzi sebou vymenia informácie o klientovi a nová banka vie automaticky nastaviť rovnaké trvalé príkazy a inkasá ako mal vo svojej predchádzajúcej banke. Celý proces síce trvá trochu dlhšie ako keby si to klient vybavoval sám, ale klientovi tak odpadnú starosti s nastavovaním nových príkazov a rovnako nehrozí, že by niektorá platba kvôli zmene banky neodišla.

"Pravdepodobne sa nikdy nedostaneme do stavu, kedy sa budú bankové účty prenášať celé rovnako ako telefónne čísla, ale celý proces sa už dnes tak zjednodušil, že klienti bánk sú minimálne viazaní,“ hovorí Marcel Lazina zo Slovenskej bankovej asociácie.


ANKETA: 1. Ktorý poplatok by podľa vás banky mali zrušiť? 2. Ste ochotný zmeniť banku kvôli výške poplatkov?

Kamil Boros - analytik X-Trade Brokers
1. Podľa mňa by banky mali prestať vyberať poplatok za zrušenie účtu, ktorý som platil asi pred rokom, keď som menil banku.
2. V zásade áno, ale musí platiť pravidlo, že robota, ktorú s tým budem mať, sa mi musí oplatiť. Teda nemenil by som banku, ak by som ušetril euro alebo dve. Pri väčšej sume by som však nemal problém všetko si vybehať a banku zmeniť.

Eva Černá - banková ombudsmanka
1. Ako banková ombudsmanka neriešim výšku konkrétnych bankových poplatkov, ale zaoberáme sa podaním ľudí, ktorým banky naúčtujú poplatky neoprávnene, prípadne vystavia neštandardne vysoké poplatky.
2. Samozrejme, som. Ale na druhej strane musím priznať, že som už takmer 20 rokov spokojná v jednej banke a zatiaľ som vždy zistila, že mi poskytuje veľmi dobré služby. Dlho som si napríklad na základe vlastných skúseností myslela, že poplatok za zrušenie účtu sa v slovenských bankách neplatí. Až vo svojej súčasnej práci som však zistila, že niektoré banky ho ešte donedávna účtovali. Je dobré, že sa tento poplatok už nemôže vyberať.

Dušan Galis - bývalý futbalový tréner a poslanec NR SR
1. Ak by som si mal vybrať konkrétny poplatok, tak by som nechal zrušiť poplatok za pripísanie úrokov na vlastný účet, ktorý mi pripadá vyslovene absurdný. Ale je toho viac, čo by sa oplatilo zrušiť.
2. Asi ani nie. Podľa mojich skúseností nejde o horibilné sumy a dôležitejšia pre mňa je kvalita služieb ako pár centov, ktoré by som možno ušetril na poplatkoch, ak by som zmenil banku.

Boris Hanečka - módny návrhár
1. Všetky poplatky by banky mali zrušiť, keďže vložené peniaze klientov počas ich uloženia majú možnosť využívať. Osobitne tie, ktoré sú uložené od klientov na dlhšie výpovedné lehoty a vo veľkých objemoch.
2. Tak toto neriešim z dôvodu, že všetky bankové subjekty majú prepracovanú svoju finančnú politiku a prispôsobujú si ju podľa potreby svojim záujmom. A zdá sa mi, že aj podmienky často menia, a to bez toho, že by ich zaujímal názor klienta. Je to môj laický pohľad, lebo ja ako klient nie som pre bankový sektor vôbec zaujímavý, lebo moje peniaze sú stále v pohybe - ako nás niekedy učili, že peniaze sa majú obracať - len aby ich bolo dosť. Najradšej by som bol, keby som banku vôbec nepotreboval, pretože nerozumiem mnohým veciam, ani tomu, že niečo tam zdaňuje, čo už bolo raz zdanené a podobné "bonusy“. Ale možno je to aj preto, že mne nikdy čísla veľa nehovorili a mnohé veci okolo nich sa ani nesnažím pochopiť.

Kristína M. Farkašová - herečka
1. Pravdu povediac som v jednej banke, odkedy zarábam a nevyužívam žiadne extrémne služby. To, že banke platím mesačné poplatky, sa mi zdá fér. Teraz splácame hypotéku a, samozrejme, tie poplatky a to, čo preplatím, sú šialené sumy. Ale radšej splácať svoje ako platiť nájom. Som asi príliš málo informovaná o týchto veciach, preto tak pozitívne myslím. Môj muž je v našej domácnosti ten, ktorý sa vyzná, takže si nechám poradiť od neho.
2. Kvôli hypotéke som si otvorila účet aj v banke, ktorá nám poskytla peniaze. Prvýkrát budem mať možnosť porovnať poplatky a ak v jednej z bánk budú nevyhovujúce, nemám problém účet zrušiť.

Michal Hvorecký - spisovateľ
1. Žiadny konkrétny bankový poplatok, ktorý by mi pripadal ako absurdný, mi teraz nenapadá a ja osobne nechápem hystériu, ktorú ľudia okolo bankových poplatkov pravidelne rozpútavajú. Banky predsa poskytujú službu, a tak si za ňu pýtajú aj istú protihodnotu.
2. Áno, ak by som mal pocit, že ma banka núti k niečomu, čo nechcem, prípadne, že sa mi snaží naúčtovať podľa mňa neprimerane vysoké poplatky. Zatiaľ som sa s tým však nestretol. Okrem toho je podľa môjho názoru na bankovom trhu dostatočne silná konkurencia a banky si nič také ani nemôžu dovoliť.

01 - Modified: 2003-10-08 14:14:36 - Feat.: 0 - Title: Problémom môže byť spolufinancovanie 02 - Modified: 2003-10-08 14:36:39 - Feat.: 0 - Title: Csáky má obavy z rastu euroskepticizmu 03 - Modified: 2003-10-08 15:46:29 - Feat.: 0 - Title: Dve legendy: Schumacher a Ferrari
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2025 02:05