V medzinárodnej propagácii krajín bývalého východného bloku zavládol nový trend: narúšať stereotypné vnímanie Západoeurópanov pomocou tých najväčších klišé. Poukazuje na to vzájomná zhoda dvoch kampaní, ktorými sa najskôr od marca Česko a teraz od polovice júna i Poľsko prezentujú v zahraničí.
Démon inštalatér
Poľské centrum cestovného ruchu stavilo na plagáty poľského inštalatéra, ktorý sa v pôvodnej pätnástke Európskej únie stal synonymom strachu z nováčikov desiatich nových členských krajín -- že prídu a pripravia miestnych ľudí o prácu.
Podobne démonizované sú i poľské zdravotné sestry -- a práve jedna z nich pred niekoľkými dňami inštalatéra pre potreby kampane vystriedala. U oboch zostal odkaz rovnaký -- či už anglické, nemecké alebo francúzske nápisy na plagátoch hovoria: "Ja zostávam v Poľsku. Vy príďte." Poľská kampaň momentálne za svoj dôvtip na Západe prežíva veľký úspech -- ibaže nie je celkom originálny.
"Napadlo to jednému kolegovi u nás v centre. Ten nápad sa nám zapáčil a tak sme ho použili na obal informačnej brožúry o Česku," hovorí Marcel Sauer, riaditeľ Českého centra vo Viedni. Brožúre dominuje obrázok českej kuchárky a robotníka. Česi sa totiž v Rakúsku uplatňujú najmä v gastronómii. "Keď sa tu s kýmkoľvek dáte do reči, začne o chvíľu spomínať, ako mali doma českú kuchárku. Je to veľký stereotyp. Použili sme ho ako návnadu a v brožúre sa snažíme vysvetliť, že v skutočnosti je to trochu inak. Že v Česku je pochopiteľne i veľa intelektuálov, architektov a podobne," dodáva Sauer.
Centrum vydalo šesťtisíc kusov týchto brožúr. Dve tisícky putovali do podobných, najmä na turistický ruch zameraných organizácií. "Samozrejme, išlo to aj na poľské kultúrne centrum. Nechcem tým však tvrdiť, že si to museli všimnúť a nápad odkopírovať," hovorí Sauer.
Samotní tvorcovia kampane akúkoľvek inšpiráciu zvonku odmietajú -- nepotrebovali ju. Stačilo prezerať si posledný polrok zahraničnú tlač. "Napokon i sám exprezident Walesa hovorí, že sa skončila éra malého elektrikára z Gdanska a začala éra poľského inštalatéra," píše sa na internetových stránkach Poľského centra turistického ruchu.
Mediálny život poľského inštalatéra
"Napadlo nám, že by sa to dalo využiť, keď sme zistili, že poľský inštalatér už žije vlastným mediálnym životom," spresňuje riaditeľ centra a pôvodca kampane Andrzej Kozlowski. Mimochodom -- že to bol zásah dokazuje i skutočnosť, že napríklad len internetové stránky poľského centra cestovného ruchu zaznamenali tridsaťkrát väčšiu návštevnosť.
"Kampaň sa skrátka iba snaží využiť to, čo majú dnes ľudia v krajinách západnej Európy stále pred očami," usudzuje tlačový tajomník poľského veľvyslanectva Rafal Morawiec. "Vlastne sú na tom naše krajiny podobne. Obe potrebujú narušiť istý zažitý spôsob vnímania."