Firma Ost-West Partner poskytuje služby pre zahraničných investorov, najmä z krajín hovoriacich nemecky. Tí sa v minulých rokoch sťažovali, že jedným z dôvodov ich nižšieho záujmu o etablovanie v regiónoch stredného a východného Slovenska je nedostatočná dopravná infraštruktúra a v niektorých ich častiach aj slabá ponuka zelených plôch, na ktorých možno v rozumnom čase začať s výstavbou. Pretrváva u nich ešte tento nezáujem?
- V porovnaní s minulým rokom sa situácia predsa len zmenila v jednej veci. Nevidím síce výraznejšie zlepšenie v oblasti infraštruktúry, ale ten akútny nedostatok pozemkov a plôch napríklad v Prešove a blízkom okolí už nie je taký vážny. Veľmi pozitívne je, že sa v meste budujú dva priemyselné parky, pričom jeden je rýdzo súkromný a druhý vlastne tiež - k nemu sa totiž mesto len dodatočne "pripojilo". Očakával som, že ak samospráva nie je schopná urobiť potrebné kroky, nájdu sa developeri, ktorí ju budú suplovať. To sa aj potvrdilo a som rád, že investorom môžeme niečo ponúknuť aj v tejto časti regiónu.
Slovensko nedávno zadefinovalo pravidlá poskytovania investičných stimulov. Mnohé regióny stredného a východného Slovenska sú podľa tejto koncepcie v zelenej zóne. Myslíte si, že tieto pravidlá ovplyvnia potenciálnych investorov do takej miery, že sa v nich rozhodnú podnikať aj napriek nedostatkom, o ktorých sme hovorili?
- Je veľmi dôležité, že tieto pravidlá boli konečné prijaté. Predvídateľnosť tejto finančnej pomoci môže zaostávajúcim regiónom naozaj pomôcť.
Bola naozaj podľa vašich skúseností z kontaktov so zahraničnými investormi absencia pravidiel poskytovania investičných stimulov pre nich takou prekážkou, že váhali nad umiestnením svojich investícií na Slovensku?
- Do regiónov prichádzali investori dvoch kategórií. Pri jednej z nich je prvá otázka: aké sú stimuly? Druhí majú túto oblasť až na druhom mieste, ale tiež chcú vedieť, s čím môžu počítať. Na tieto otázky som im nikdy nemohol dať jednoznačnú odpoveď. Bol to veľký hendikep.
Máte prehľad o najnovších prejavoch záujmu o investície na východe Slovenska. Nad čím Nemci uvažujú? Čo chystajú?
- Z vlastnej práce pre nemecké firmy viem, že sa napríklad na východ Slovenska chystá významná nemecká firma z oblasti výroby multimediálnych káblov.
Môžete ho špecifikovať?
- Ešte je to predčasné.
Vidíte nejaké ďalšie príležitosti?
- Podľa môjho názoru by mohol byť dobrým katalyzátorom investičných príležitostí v našom regióne najväčší nemecký investor na východe Slovenska - firma Getrag Ford Transmissions, ktorá vyrába prevodovky. Ten bude tiež okolo seba potrebovať, podobne ako Volkswagen v regióne Bratislavy, sieť subdodávateľov. A to je príležitosť, ktorá by mohla na východ a stred Slovenska pritiahnuť menšie a stredné nemecké firmy.
Čo navrhujete, aby sa nielen zahraniční investori etablovali na východe Slovenska ešte rýchlejšie a efektívnejšie?
- Tu nepoviem nič nové: východu by veľmi pomohla diaľnica. Severná vetva dorazí do Prešova dosť neskoro. Vhod by prišlo aspoň čo najrýchlejšie napojenie na maďarskú sieť diaľnic. Samozrejme, výraznejšie by sa pri získavaní investorov mali aktivizovať aj miestne a regionálne samosprávy.
Päť rokov už organizujete slovensko-nemecké kooperačné burzy. Aké doterajšie výsledky z týchto búrz môžete prezentovať?
- Ako príklad uvediem spoluprácu firiem z oblasti technológií pre životné prostredie. V Košiciach už funguje jedna spoločná slovensko-sárska firma v tejto oblasti. Iný príklad z oblasti strojárstva: firma z Bádenska-Württemberska, výrobca balíkovacích lisov a skartovacích zariadení, už v Košiciach vo svojej vlastnej dcérskej spoločnosti vyrába časti týchto zariadení a buduje svoje zastúpenie pre celú strednú a východnú Európu.
O čo sa podnikatelia z Porýnia-Falcka a Sárska zaujímali tento rok?
- Tentoraz sa zamerali najmä na automobilový priemysel. Na Slovensko prišli firmy, ktoré buď vyrábajú niektoré zariadenia pre automobilový priemysel, respektíve pre jeho subdodávateľov.
Je na Slovensku a na východe krajiny viac takých firiem, ktoré by mohli dodávať svetovým automobilkám?
- Pre priame dodávky automobilkám alebo ich systémovým dodávateľom sú veľmi prísne kritériá. Napriek tomu Zväz automobilového priemyslu SR má v databáze okolo stopäťdesiat firiem, ktoré spĺňajú tieto kritériá. Druhá časť nemeckých firiem pôsobiacich v tejto oblasti vyrába technologické zariadenia, nástroje a prípravky pre automobilový priemysel. Tu majú slovenské firmy ešte väčšie šance nájsť si partnerov. Takýmto nepriamym spôsobom sa slovenské firmy môžu na rozvoji automobilového priemyslu podieľať okamžite.
Sú na obzore po tohtoročnej kooperačnej burze už aj nejaké konkrétne dohody?
- Pripravuje sa veľmi zaujímavá spolupráca medzi sárskou firmou, ktorá sa zaoberá nedeštrukčnými skúškami materiálov, a Výskumným ústavom dopravy v Žiline. Táto spolupráca by mohla zaplniť istú medzeru v skúšobných technológiách na Slovensku v oblasti železničnej dopravy. Sársky výrobca špeciálnych strojov a montážnych zariadení pre automobilový priemysel sa po skončení kooperačnej burzy v Prešove rozhodol vybudovať si na východnom Slovensku svoju dcérsku spoločnosť.
StoryEditor