StoryEditor

Únia by mala zaradiť vyššiu rýchlosť

31.01.2006, 23:00
Autor:
skaska

"Je čas zaradiť vyššiu rýchlosť," konštatoval minulý týždeň predseda Európskej komisie José Manuel Barroso na margo výročnej správy o pokroku v oblasti rastu a zamestnanosti. Súčasťou správy je aj analýza nových národných reformných programov v 25 členských štátoch, ktoré predložili v októbri minulého roku. Okrem hodnotenia zámerov štátov únie správa aj pomenúva nedostatky a konkrétne opatrenia na vnútroštátnej úrovni a úrovni EÚ. Tie sa týkajú najmä investícií do vzdelávania, výskumu a inovácie, deregulácie malých a stredných podnikov, politiky zamestnanosti, ktorých cieľom je zapojiť ľudí do pracovného procesu. Návrhmi Európskej komisie, ktoré by sa mali realizovať v priebehu rokov 2006 a 2007, sa budú zaoberať európski lídri na svojom jarnom zasadnutí v Bruseli.
"Naše ciele sú jasné. Usilujeme sa o špičkové vysoké školy, skvelo odborne pripravenú a vysoko kvalifikovanú pracovnú silu, silné systémy sociálneho zabezpečenia a dôchodkové systémy, o čo najkonkurencieschopnejšie odvetvia priemyslu a o čo najčistejšie životné prostredie. Tým, ktorí hovoria o nesplniteľnosti týchto cieľov, chcem odkázať -- kto by si pred povedzme desiatimi rokmi pomyslel, že Írsko raz bude jednou z najprosperujúcejších krajín Európskej únie alebo že produktivita v Poľsku bude raz vyššia ako v Južnej Kórei? Dosiahnutie cieľov v oblasti rastu a zamestnanosti si nielen zasluhuje, ale aj vyžaduje, aby sme vyvinuli ešte kúsok nového úsilia," konštatoval Barroso.
Čo obsahuje návrh komisie
1. Investície do vzdelávania a výskumu
-- Investície do vyššieho vzdelávania by sa do roku 2010 mali zvýšiť zo súčasných 1,28 na 2 % hrubého domáceho produktu. Súčasťou tohto procesu by malo byť odstraňovanie prekážok doplnkovému financovaniu zo súkromných zdrojov.
-- Každý členský štát by si už v priebehu marca tohto roku mal stanoviť jasnú celkovú výšku investícií do výskumu a vývoja v roku 2010.
-- Na výskum a vývoj by sa mala vynakladať čoraz väčšia časť (25 %) štátnej pomoci a štrukturálneho financovania.
-- Do konca roka 2007 by mal byť založený Európsky technologický inštitút.
-- Na školách by sa s cieľom posilniť trhovo uplatniteľné vedomosti európskych občanov mal klásť väčší dôraz na výučbu matematiky a cudzích jazykov.
2. Deregulácia malých a stredných podnikov
-- Členské štáty by do roku 2007 mali vytvoriť "centralizované vybavovacie miesta" a pomôcť tak záujemcom o podnikanie a aj podnikom pri vybavovaní administratívnych záležitostí na jednom jedinom mieste.
-- Priemerný čas na založenie spoločnosti by sa mal do konca roku 2007 znížiť o polovicu a následne na menej ako jeden týždeň.
-- Do všeobecných učebných osnov by sa mala zaradiť podnikateľská výchova.
-- Každý členský štát by mal zaviesť systém na presné meranie administratívnej záťaže. Komisia začne vlastný široko orientovaný proces, v rámci ktorého dôjde k identifikácii spôsobov a návrhov na redukciu nákladov, ktoré vyplývajú z noriem EÚ, resp. z ich uplatňovania na vnútroštátnej úrovni.
-- Komisia zruší notifikačnú povinnosť v prípade niektorých druhov štátnej pomoci malého rozsahu -- malo by sa tým pomôcť malým a stredným podnikom.
3. Zapojenie ľudí do pracovného procesu
-- Členské štáty by s cieľom pomôcť rastu miery zamestnanosti a posilniť financovanie dôchodkov a zdravotnej starostlivosti pre starnúcu populáciu mali zaujať taký prístup k zamestnanosti, ktorý by bol orientovaný na životný cyklus, a tým poskytnúť ľuďom všetkých vekových kategórii podporu, ktorú potrebujú.
-- Každému mladému človeku by po ukončení školskej dochádzky alebo vysokoškolského štúdia malo byť najneskôr do šiestich mesiacov od momentu, keď sa stal nezamestnaným, ponúknuté zamestnanie, učňovský pomer alebo ďalšie odborné vzdelávanie (ide o cieľ pre obdobie do konca roka 2007; do roka 2010 by sa tento čas mal skrátiť na 100 dní).
-- Malo by sa vyvinúť viac úsilia na dosiahnutie národných cieľov v oblasti poskytovania dostupnej a vysokokvalitnej starostlivosti o deti a v rámci opatrení zameraných na dosiahnutie väčšej rovnosti pohlaví v pracovnom procese a na podporu rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom.
-- V rámci doktríny "aktívneho starnutia" by sa mali posilniť možnosti odborného vzdelávania 45- a viacročných pracovníkov, malo by dôjsť k vytvoreniu finančných mechanizmov, ktoré by predĺžili obdobie ekonomicky aktívneho života a na využívanie práce na čiastočný pracovný úväzok.
-- Komisia pripraví mimoriadne stretnutie venované sociálnym otázkam a do konca roka 2007 predloží správu o problematike rovnováhy medzi flexibilitou a istotou zamestnania (tzv. flexicurity).
4. Bezpečný a udržateľný systém dodávok energie
-- Lepšia koordinácia európskych elektrických rozvodných sietí a plynovodných systémov a aj dokonalejšia regulácia energetického trhu a viac hospodárskej súťaže v tejto oblasti.
-- Viac daňových a iných stimulov na podporu udržateľnej energetickej spotreby a výskumu v oblasti energetickej účinnosti a čistých a obnoviteľných zdrojov energie.
-- "Jednotný postoj" Európy v rámci rokovaní s mimoeurópskymi dodávateľmi energetických zdrojov, ktorí budú v budúcnosti uspokojovať čoraz väčšiu časť našich energetických potrieb.
-- Zelená kniha s podrobnými návrhmi v tejto oblasti, ktorú komisia zverejní v prvých jarných dňoch tohto roka.

Národné reformné programy
Komisia vo svojej správe po prvýkrát vyhodnocuje národné reformné programy vypracované jednotlivými členskými štátmi. Spoločným základom týchto programov je súbor 24 integrovaných politických usmernení, na ktorých sa uzniesla rada.
Komisia chce, aby sa napríklad kohézne financovanie viac využívalo na dosiahnutie rastu a vyššej zamestnanosti. Plánuje tiež aktualizovať lisabonský program. Viac informácií možno nájsť na http://europa.eu.int/growthandjobs/index_en.htm .
Celý súbor jednotlivých národných reformných programov je k dispozícii na http://europa.eu.int/growthandjobs/pdf/nrp_2005_en.pdf
Národná Lisabonská stratégia Slovenska
Slovensko chce vytvárať priaznivé podmienky na rozvoj znalostnej ekonomiky, čiže strategickou podporou a investíciami do vzdelávania, vedy, výskumu, informačných a komunikačných technológií a inovácií. Vláda schválila vlani vo februári Stratégiu konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010 s podtitulom Národná lisabonská stratégia.
Stratégia postavená na dvoch hlavných pilieroch:
I. na úspešnom dokončení štrukturálnych reforiem a udržaní výsledkov
II. systematické zameranie sa na naplnenie rozvojovej časti Lisabonskej stratégie v štyroch oblastiach:
-- informačná spoločnosť (informačná gramotnosť, efektívna e-vláda a moderné verejné on-line služby, široká dostupnosť internetu)
-- inovácie, veda a výskum (výchova a podpora kvalitných vedcov, výskum medzinárodnej kvality a s adekvátnym prepojením na podnikateľskú sféru, účinná verejná podpora podnikateľských aktivít zameraných na vývoj a inovácie)
-- investície do ľudí a vzdelávanie (moderná vzdelávacia politika, dosiahnutie vysokej miery zamestnanosti, vyrovnanie sa s demografickými zmenami)
-- podnikateľské prostredie (vysoká vymožiteľnosť práva, verejné inštitúcie ako partner, a nie bremeno, efektívny prístup ku kapitálovému trhu pre všetky podniky, kvalitná fyzická infraštruktúra a služby v sieťových odvetviach)
Ku každej z prioritných oblastí bol vypracovaný samostatný akčný plán, ktorý obsahuje zoznam úloh na najbližšie obdobie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/europa, menuAlias = europa, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 07:37