StoryEditor

R. Štefko: Úspešnosť projektov je v ich presvedčivosti

12.09.2003, 00:00

Ako vznikla myšlienka realizovať školenia zamerané na tvorbu projektov?
- Vychádzali sme z toho, že Prešovská univerzita je univerzita regionálneho typu, a teda plní potreby regiónu. Asi pred dvoma rokmi Katedra manažmentu Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity etablovala do študijného programu v 9. semestri v magisterskom študijnom odbore Ekonomika a manažment podniku so špecializáciou na personálny manažment, predmet manažment projektov. Na báze predmetu, ktorý sa na fakulte vyučuje, nás oslovil vyšší územný celok s požiadavkou školenia ich pracovníkov. Keďže sme do školení museli zapojiť i ďalších lektorov, rozhodli sme sa ponúknuť tieto tréningy širokej verejnosti.

V septembri sa začína v poradí už tretí z cyklu kurzov zameraných na tvorbu projektov...
- Náš kurz nie je ani vodičák ani licencia. Neznamená to, že len tí, ktorí absolvujú daný kurz sa môžu venovať projektom. Je to certifikát o absolvovaní vzdelávacieho kurzu, ktorého cieľom je zvýšiť stav pripravenosti na čerpanie z fondov Európskej únie. Absolvovali ho ľudia, ktorí už majú nejaké skúsenosti s projektmi, ale i takí, ktorí sú s nimi v kontakte po prvýkrát. Prvý kurz sme mali v priebehu januára až marca, druhý od apríla do polovice júna a tretí sa začal 5. septembra.

Sú v tíme lektorov len pedagógovia, alebo aj ľudia z praxe?
- Vzdelávacie kurzy vedie 14-členný tím lektorov. Sú medzi nimi ľudia z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja, ale sú tam aj projektoví manažéri a pedagógovia z Katedry manažmentu Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity aj Ekonomickej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Okrem lektorov tu pôsobí i konzultačný expertízno-poradenský zbor, v ktorom je 25 ľudí z rôznych oblastí. Títo pomáhajú predovšetkým pri finalizácii projektu.

Koľko ľudí už ukončilo spomínaný kurz, respektíve, aký je ich výber na absolvovanie školenia?
- V každom kurze bolo približne 30 ľudí. Do tretieho sa prihlásilo okolo 50 záujemcov. Boli to frekventanti z rôznych oblastí, najmä starostovia obcí, úradníci z vyššieho územného celku a mestských úradov, podnikatelia a čiastočne i učitelia škôl. Výber je plne v kompetencii Prešovského samosprávneho kraja.

Sú stanovené nejaké kritériá na výber frekventantov kurzu?
- Našou požiadavkou je, aby daná skupina nebola príliš heterogénna, aby sa v niektorých momentoch ľudia dopĺňali. Momentálne sú v kurze starostovia a podnikatelia, keďže starostovia aj podnikatelia by mali mať záujem o niektoré súvisiace oblasti. Ďalšou podmienkou je ukončené aspoň stredoškolské vzdelanie.

Aké sú hlavné očakávania absolventov kurzov?
- K najčastejším očakávaniam frekventantov, podľa doterajších skúseností, patrí, ako hľadať zdroj informácií a kontakty na jednotlivé osoby, na ktoré sa môžu pri finalizácii projektu obrátiť. A ďalším ako daný projekt tvoriť. Účastníci kurzov získajú potrebné informácie o tom, aké typy prác daný projekt zahŕňa, aký má mať takzvaný "dizajn", ako sa stanovujú ciele a aká postupnosť krokov pri jeho tvorbe je potrebná. Každý fond má totiž svoje špecifiká a spôsoby tvorby. I preto je výhodné, ak skupina absolventov kurzu nie je úplne homogénna. Ľudia v nej získajú širší prehľad o fondoch, ale i o veciach, ktoré sa pôvodne ani nechceli dozvedieť, ale ktoré im rozšíria obzor a v budúcnosti sa im môžu zísť.

Jedným z cieľov je získať poznatky o tvorbe projektu. Znamená to, že účastníci kurzu po jeho absolvovaní sú schopní vypracovať vlastné projekty?
- Áno. Finálnym produktom kurzu je vypracovanie projektu každým účastníkom. Niektorí už pred jeho absolvovaním majú istý zámer, ale nevedia ho spracovať. Druhá kategória sú ľudia, ktorí síce nevedia presne čo chcú, ale v priebehu kurzu dospejú k poznaniu toho, čo chcú robiť. Samozrejme sú i takí, ktorí nemajú zámer, ani k nemu v priebehu kurzu nedospejú. Tí potom vypracúvajú fiktívny projekt.

Aký základný atribút by mal mať každý projekt, aby bol úspešný?
- Vychádzajúc z celkovej koncepcie projektu a biznisplánu si myslím, že najdôležitejšou vlastnosťou projektu je jeho presvedčivosť. Presvedčivosť vychádza z reality. Ak reálne stojí nohami na zemi, reálne a realisticky je vypracované hlavné teleso projektu, seriózne je rozpracovaná jeho finančná náročnosť, pričom tá nie je nadsadzovaná a zodpovedá skutočným potrebám projekcie, a ak sú reálne vykryté i požiadavky na jeho kofinancovanie, zvyšuje to presvedčivosť projektu pre tých ľudí, ktorí ho budú ďalej posudzovať.

Na čo by sa mal autor projektu pri jeho vypracúvaní v prvom rade zamerať?
- Mal by mať zmapovanú situáciu v regióne, obci či v oblasti podnikateľského zámeru a mal by mať tiež vypracovanú analýzu potrieb. Dôležité je tiež vedieť zvoliť postupnosť krokov na tvorbu projektu na báze znalosti surfovania po internete a schopnosť nájsť si potrebné informácie. Našou snahou je poskytovať i akýsi pozáručný servis, preto ak má niekto problémy so získavaním potrebných informácií, môže sa obrátiť aj na našich lektorov.

Pri presadzovaní projektu je dôležitý i lobing. Venujú sa účastníci kurzov i tejto problematike?
- Samozrejme, venujeme sa i tomu. Nie je to síce najpodstatnejšia časť kurzu, ale ľudia sa na lobing pýtajú. S tvorbou projektu je totiž spojené množstvo práce, je to náročné na čas a vlastné financie, a ak napokon neprejde, môže u autorov spôsobiť veľké sklamanie, frustráciu.

Aby ste vedeli poskytovať kvalifikované informácie, dôležitá je spätná väzba, predovšetkým vo forme úspešných projektov
- Jedným z úspešných je projekt zaoberajúci sa pamiatkovou starostlivosťou v oblasti Svidníka, konkrétne rekonštrukciou pamiatok - drevených kostolíkov. Projekt bol schválený a jeho autor, účastník prvého kurzu, už naň získal financie.

Prehľad početností 10 najvýznamnejších zistených typov očakávaní

1. Oboznámiť sa s metodikou, know-how tvorby projektu
2. Získať informácie, ako a na akých miestach lobovať
3. Získať znalosti spojené s finalizáciou projektu
4. Získanie kontaktov na fondy, prehľad o fondoch, kde hľadať informácie
5. Naučiť sa dosahovať efektívnosť projektu aj celkový spôsob hodnotenia projektov
6. Ako postaviť tím schopných ľudí na vypracovanie projektu
7. Ako zlepšiť koordináciu projektov - 1
8. Zvýšenie si odbornej úrovne - 1
9. Osobné stretnutia s novými ľuďmi zainteresovanými na problematike - 1
10. Získanie certifikátu - 1
11. Získať poznatky o správnom organizovaní činností pri tvorbe a implementácii projektu - 1

Zdroj Katedra manažmentu Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/europa, menuAlias = europa, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. december 2024 17:47