StoryEditor

Malým autám kraľuje benzín

18.09.2009, 00:00
Jazdiť na naftu sa oplatí tým, ktorí majú väčšie auto a využívajú ho na dlhé trate.

Diesel alebo benzín? Dlhoročnú dilemu všetkých motoristov o tom, ktorý motor je úspornejší, nevedia jednoznačne rozlúštiť ani odborníci. Aj keď sa všeobecná predstava o "diesláku“ ako o úspornejšej verzii auta postupne vytráca, budúcnosť stále má.

Benzín sedí k malým autám
O tom, aký motor je pre vás výhodnejší závisí od dvoch kritérií: veľkosti samotného vozidla a toho, či budete jazdiť prevažne v meste, alebo mimo neho. "Pri malých autách jednoznačne vyhrávajú benzínové motory,“ hovorí Peter Mihálik, vedúci redaktor Automagazínu. Naftový motor totiž zvyšuje cenu auta a v prípade malých je táto suma citeľnejšia ako pri väčších. "Percentuálne rozmedzie príplatkov v rámci palety našich modelov je od 10,5 percenta do 21,5 percenta,“ spresňuje hovorkyňa Škoda auto Slovensko Lucia Busquet.

Okrem toho, ako dodáva Mihálik, je spotreba najmodernejších benzínových motorov v porovnaní s naftovými len o málo vyššia. Ceny oboch palív sú pritom relatívne vyrovnané, rozdiely sú rádovo len niekoľko centov na liter. Netreba však zabúdať na to, že úspornosť auta závisí aj od nákladov na údržbu.

"Nie je dôležité, či ide o naftový alebo benzínový motor. Dnes z technologickej stránky prakticky niet rozdielov v kvalite, dajú sa porovnať len konkrétne vozidlá pri konkrétnom zaťažení,“ potvrdzuje stieranie rozdielov dopravný expert Jozef Drahovský. Víťaza v boji medzi dvomi typmi motorov podľa neho niet.

...a na dlhé trate
Jazda v mestskej premávke vyžaduje okrem pevných nervov a zručností aj časté zastavovanie a štartovanie. Jazdí sa dynamicky a na krátke vzdialenosti. "Tu jasne vyhráva benzínový motor,“ prízvukuje Mihálik z Automagazínu. Skôr sa totiž zohreje na pracovnú teplotu, čo je výhodné a pohodlné najmä v zime. Okrem toho, časté štartovanie natoľko nezaťažuje akumulátor. Ďalšou z devíz benzínového pohonu je spravidla tichší chod motora. Na druhej strane, pri tomto motore je potrebné častejšie vymieňať olej. Hovorkyňa najväčšieho distribútora áut na Slovensku Lucia Busquet hovorí o naftovom motore aj ako viac ekologickom.

Výhody auta jazdiaceho na naftu sa prejavia, ak ho majiteľ využíva najmä na dlhých cestách mimo mestskej aglomerácie a ročne najazdí veľa kilometrov. Motoristický novinár tvrdí, že v tomto prípade "sa jasne oplatí“. Pozitívom je tiež, že diesel podáva výkon už pri nižších otáčkach. Na druhej strane, benzínovým motorom dnešné moderné technológie (napríklad turbodúchadlo) umožňujú dosiahnuť vysoký výkon pri nižšom objeme. Ako hovorí Mihálik, "pri rovnakom výkone má neraz naftový motor väčší objem a zapadá do vyššej sadzby poistenia“.

Cez šrotovné viac nafty netečie
Správanie slovenských spotrebiteľov na trhu s automobilmi v posledných mesiacoch ovplyvnilo šrotovné. "Vozidlový park sa aj vďaka nemu vo všeobecnosti ešte viac zmodernizoval,“ tvrdí Anton Molnár, hovorca Slovnaftu. Ako dôkaz uvádza údaje o zníženom dopyte po 95-oktánovom benzíne určenom pre staršie typy áut.

Šrotovné síce prinieslo viac predaných automobilov, avšak pomer medzi benzínovými a naftovými sa nezmenil. "Neevidujeme žiadne zmeny v trendoch záujmu zákazníkov o jednotlivé druhy motorov,“ potvrdila pre HN Lucia Busquet zo Škoda auto Slovensko.

Prečítajte si aj:
Nafta porazila benzín, je lacnejšia

Pokles cien pohonných látok na niekoľkoročné minimá a Slovenská palivová turistika. To sú dva hlavné aspekty vo vzťahu medzi cenami palív a poslednými mesiacmi, ktoré sa niesli v znamení globálnej krízy. Výraznú zmenu v správaní motoristov však kríza nespôsobila. Nákupy nafty a benzínových palív sa u nás takmer nezmenili. „Kríza nemala výrazný vplyv na zmeny v dopyte po jednotlivých typoch pohonných látok,“ potvrdil HN Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk. Medziročný pokles dopytu po nafte približne o pol percenta možno pripísať vplyvu palivovej turistiky, o ktorú sa postaralo zavedenie eura na Slovensku. „Nákladná tranzitná doprava zo zahraničia tankovala pravdepodobne pred vjazdom na Slovensko alebo až po výjazde,“ vysvetľuje Novotný.

Krízu cítime, profitujú z toho zákazníci

V sektoroch našej pôsobnosti, teda v hotelierstve a realitách, samozrejme, krízu cítiť. To na nás vytvára tlak, aby sme ponúkli čo najlepšie služby za konkurencieschopné ceny, čo je v konečnom dôsledku veľmi dobré pre spotrebiteľa. Otázne je len to, či sa tejto výzvy zľaknete alebo nie. My sme sa nezľakli.

Anketa: Ako ste pocítili dosahy krízy?

Peter Čerešník, generálny riaditeľ Microsoft Slovensko
V rámci spoločnosti sme urobili mnohé organizačné zmeny, vďaka ktorým sme dnes efektívnejší. Začali sme menej cestovať a viac využívať výhody integrovanej komunikácie. Šetríme tak čas aj peniaze.

Poradňa – mzda

Dokedy musí zamestnávateľ vyplatiť zamestnancovi mzdu?

01 - Modified: 2003-08-17 18:52:53 - Feat.: 0 - Title: Foto vydania HN - 18. 8. 2003 02 - Modified: 2003-08-17 18:55:31 - Feat.: 0 - Title: Titulka 18. 8. 2003 - číslo 33/2003 03 - Modified: 2003-08-17 19:28:45 - Feat.: 0 - Title: Dôležitý zlom vo vojne proti terorizmu 04 - Modified: 2003-08-18 08:25:20 - Feat.: 0 - Title: Možno i atentát na Busha
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/hn-pre-vas, menuAlias = hn-pre-vas, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
16. november 2025 07:20