Po základnej škole začal navštevovať bilingválnu sekciu gymnázia na Metodovej ulici v Bratislave. "Bolo niekoľko rokov po páde železnej opony a otec chcel, aby som sa prihlásil na školu s rozšírením vyučovaním jazykov. Tak som sa dostal k francúzštine, ktorá je dnes mojím druhým rodným jazykom," vysvetľuje na úvod nášho stretnutia šéf nákupu mediálnej agentúry Unimedia Juraj Máťuš.
Štúdium v cudzom jazyku bolo vtedy na Slovensku ešte pomerne neznáme, a jednoznačná nebola ani profilácia na humanitný alebo prírodovedný smer. Po piatich rokoch strávených na strednej škole pokračoval vo vysokoškolskom štúdiu na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzite v Bratislave.
Z krajiny galského kohúta
"Už vtedy som mal za sebou niekoľko návštev Francúzska, kde malo gymnázium, ktoré som navštevoval, družobnú školu a vďaka vedomostiam z francúzštiny som si oveľa jednoduchšie ako moji rovesníci zohnal aj brigádu," spomína na svoje pracovné začiatky. Na univerzite si zvolil kombináciu zameranú okrem národného hospodárstva na obchod a marketing.
Po absolvovaní tretieho ročníka získal štipendium na LüLEcole Supérieure de Commerce v Chambéry a vo vysokoškolských štúdiách pokračoval v krajine galského kohúta. Juraj Máťuš pochádza z rodiny, v ktorej sa manažmentu a obchodu venujú viacerí. Počas štúdia v zahraničí absolvoval polročnú stáž v spoločnosti Citroën, ktorej slovenská pobočka sa následne na sedem rokov stala jeho prvým vážnym zamestnávateľom.
Prvá bola automobilka
V Citroëne to dotiahol na funkciu marketingového riaditeľa. A hoci ho počas stredoškolských štúdií lákalo aj podnikanie, uvedomil si, že je viac stvorený na to byť zamestnancom, ktorý má nejaký systém, v ktorom sa môže realizovať a podľa potreby ho formovať.
V koordinácii s ostatnými kľúčovými oddeleniami firmy zodpovedal za marketingovú stratégiu značky na Slovensku a výsledky jej predaja. "Stále veľa ľudí u nás si myslí, že marketéri zodpovedajú iba za reklamu. V skutočnosti to však tak vôbec nie je. Trikrát mesačne sme spolu s kolegami z iných oddelení analyzovali výsledky predaja jednotlivých modelov áut, koordinovali sme našu cenovú ponuku podľa situácie na trhu a dolaďovali sme stratégiu voči našim hlavným konkurentom," hovorí a vzápätí dodáva: "To je rozdiel medzi Slovenskom a Európou, kde marketing pod seba zahŕňa celkovú stratégiu firmy, riadenie produktu, cenotvorbu, sledovanie konkurenčného prostredia, ale, samozrejme, aj komunikáciu a médiá. Ja som mal na starosti práve tento druhý, komplexný typ marketingu."
Rok zmeny
Automobilku napokon v tomto roku vymenil za mediálnu agentúru. "Nechcel som byť spokojný manažér, pred ktorým nestoja veľké výzvy. Celkovú marketingovú stratégiu automobilky mám zvládnutú, a preto som sa rozhodol ísť ďalej. Pozícia riaditeľa nákupu v mediálnej agentúre je najmä o obchodovaní a verím, že vďaka nej získam nové vedomosti, ktoré mi pomôžu stať sa všeobecným manažérom pripraveným v oblasti manažmentu na efektívne riešenie akéhokoľvek problému," vysvetľuje, prečo sa rozhodol zmeniť zamestnanie.
V práci trávi približne desať hodín denne. "Závisí to od toho, či práve pripravujeme nejaký dôležitý tender, alebo si ešte musím pred obchodným stretnutím niečo pripraviť." Každé ráno začína kávou a rýchlym preštudovaním všetkých denníkov a médií, ktoré v ten deň prídu do agentúry.
"Potrebujem mať prehľad o tom, čo sa v médiách práve deje, ktoré firmy práve komunikujú a čo nové médiá priniesli svojim konzumentom. Aj doma patrím k ľuďom, ktorí radi sledujú reklamu. Nasleduje preštudovanie analýz reklamy v rádiách, televízii a na bilbordoch a príprava na denné operatívne stretnutia. Postupne sa stretávam s našimi najväčšími klientmi a predstaviteľmi jednotlivých mediálnych firiem."
Na jeseň ho čaká príprava mediálnych rozpočtov pre jednotlivých klientov agentúry a predbežné zadávanie objemu reklamy do jednotlivých médií. "Čoskoro začneme pracovať na stratégiách pre našich klientov na budúci rok. Je pred nami množstvo rokovaní s médiami, aby sme klientom, ktorých naša agentúra má, ponúkli čo najlepšie riešenia," hovorí. Z agentúry odchádza najskôr o šiestej hodine večer. "Vo voľnom čase si rád zahrám tenis alebo sa idem korčuľovať. V lete sa snažím využiť víkendy na výlety k moru a, samozrejme, stretávam sa so svojimi známymi a priateľmi."
Fanúšik kina
Podvečerný čas občas využíva aj na obchodné stretnutia alebo zájde s priateľkou do kina. "Okrem športu si rád prečítam nejaké odborné knihy z brandže, ktoré by ma mohli obohatiť a som naozaj veľkým fanúšikom kina. Aj keď priateľka mi hovorí, že by som mal čítať aj beletriu, snažím sa jej vysvetliť, že aj bez beletrie je stále dosť informácií, ktoré by som si mal pozrieť," dodáva s úsmevom.
K jeho záľubám patrí aj cestovanie a spoznávanie nových krajín. "Z Francúzska som si veľmi obľúbil Bretónsko, rád by som si však prešiel aj všetky ostrovy južného Grécka. K mojim cestovateľským snom určite patrí Kostarika a destináciou, kde trávim veľa voľného času, je Egypt." Je vyznávačom dobrého jedla a talianskej, francúzskej, bretónskej a čínskej kuchyne.
Krok vpred
Úroveň manažérov na Slovensku sa podľa neho neustále zvyšuje. "Vnímam to aj cez kultúru správania a firemnú komunikáciu, ktorá určite išla nahor. Možno za tým badať dôsledky nášho vstupu do Európskej únie, ako aj stále sa zvyšujúcu dynamiku trhu a s tým súvisiacu vyššiu fluktuáciu zamestnancov. Stále sa držím myšlienky, že koľkokrát človek zmení zamestnanie, toľkokrát je človekom. Tu, pravdaže, nehovorím o bezmyšlienkovitom striedaní zamestnávateľov bez akéhokoľvek efektu pre človeka alebo firmu. Každá zmena vás musí niekam posunúť a osobnostne vám niečo dať. Inak to nemá zmysel," zdôrazňuje Juraj Máťuš, podľa ktorého je jedným z najdôležitejších predpokladov úspešného fungovania firmy správne rozhodovanie a pozitívna a priateľská atmosféra medzi zamestnancami. "A to je práve úloha manažéra. Musí vedieť dať ľuďom vo svojom tíme najavo, za akým cieľom idú a vysvetliť im, prečo má práca, ktorú robia, zmysel."
Aj mladým ľuďom, ktorí sa rozhodnú byť manažérmi, odporúča vybrať si, pokiaľ je to možné, vo svojej práci zorientovaného šéfa. "Je veľmi dôležité, aby bol osobnosťou. Lebo len tak ich môže v prvých rokoch, keď si vybudovávajú svoje pracovné návyky, veľa naučiť. To znamená, že to musí byť človek, ktorého budú rešpektovať, a nie nenávidieť. Dokážu sa od neho potom veľa naučiť a ukáže im tú správnu cestu pri riešení problémov. Na druhej strane je však často potrebné nevybrať si jednoduchú cestu, pretože tá ťažšia ich v konečnom dôsledku dovedie ďalej," dodáva na záver Juraj Máťuš.
Čo ma baví?
-- voľný čas
-- keď veci fungujú
... a čo nie
-- dlhé porady a diskusie, ktoré nikam nevedú