Kam kráča internet?
Pamätáte si ešte, ako vyzeral web v deväťdesiatych rokoch, keď sa začínala éra internetu? Vlastnú webovú stránku mal len málokto, neboli fulltextové vyhľadávače, používatelia zápasili s neprehľadným prostredím, dial-up spojenie každú chvíľu padalo. Napriek tomu sa internet stal fenoménom, aký nemá v ľudskej civilizácii obdobu.
Dnes ľudia na webe sledujú futbalové zápasy v priamom prenose, hrajú interaktívne hry s hráčmi nachádzajúcimi sa na druhej strane zemegule, vystavujú svoje fotografie, píšu blogy, ktoré číta toľko čitateľov, že vydavatelia im môžu len závidieť. Surferi si vytvárajú vlastné sociálne komunity a virtuálne svety.
"Základný rozdiel medzi internetom minulosti a internetom súčasnosti je, že používatelia nie sú už len pasívnymi prijímateľmi obsahu, ale kreatívne sa podieľajú na jeho tvorbe," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Cisco Slovakia Marcel Rebroš. Z tejto skutočnosti vychádza aj nová stratégia firmy, ktorá dostala názov Human Network. Sieť ľudí bola ústredným mottom posledného ročníka technologickej konferencie Cisco Expo, ktorá sa prednedávnom konala v Bratislave.
Revolúcia pod zástavou Web 2.0
V roku 2005, len šestnásť rokov po uvedení celosvetovej pavučiny World Wide Web, bolo do internetu pripojených okolo 750 miliónov zariadení. Podľa odhadov spoločnosti Forrester Research o ďalších päť rokov bude súčasťou siete 14 miliárd zariadení, takmer dvadsaťkrát viac. Rozvoj internetu sa neuveriteľne zrýchľuje.
Napríklad internetový portál YouTube, gigantické skladisko videí vytvorených používateľmi, dnes spotrebúva takú šírku pásma ako celý internet v roku 2000. Dve hodiny prenosu HD televízneho signálu cez IP predstavuje taký objem dát, ako keby používateľ klikal každých päť minút na novú webovú stránku osem hodín denne počas jedného roka.
Vyjadrením týchto zmien, ktoré sa dejú na internete, je nová generácia aplikácií označovaná ako Web 2.0. Mnohí si myslia, že ide len o marketingovú bublinu, zvlášť ak presne nevedia, čo si majú pod nimi predstaviť. Web 2.0 znamená predovšetkým maximálne zameranie sa na používateľa a jeho vtiahnutie do spolupráce na webe. Nie azda preto, aby sa ušetrilo na tvorbe obsahu, ale preto, aby ľudia mohli používať službu po svojom.
Na tomto princípe sú postavené najúspešnejšie weby súčasnosti, či už spomínaný YouTube, on-line aukčný portál eBay, skladisko digitálnych fotografií flickr, paralelný virtuálny svet Cyworld, portál sociálnych komunít alebo encyklopédia Wikipedia, ktorej obsah vytvárajú používatelia.
Príbehy vojnového veterána
Sila internetu sa zvyšuje a neoplatí sa ju podceňovať. Keď Google vo februári 2005 oznámil, že kúpil internetový portál YouTube za 1,65 miliardy dolárov, burzoví makléri si klopkali na čelo. YouTube sa však rýchlo stal jednou z najpopulárnejších internetových stránok. Každý deň si návštevníci na tomto webe pozrú 100 miliónov videí.
Internet sa stáva médiom, ktorého dosahu sa nič nevyrovná. Každý človek má šancu osloviť masy ľudí. Jeden príklad za všetky: Keď 80-ročný muž, veterán Martin, umiestnil na YouTube svoje vojnové spomienky, video s jeho rozprávaním si pozrelo 65 000 ľudí. Tento človek sa v živote nestretol s toľkými ľuďmi. Dostával stovky ohlasov a otázok. Jedného dňa sa na portáli objavilo video jeho manželky, v ktorom návštevníkom oznamuje, že Martin im už nemôže odpovedať -- lebo zomrel. Jej správu videlo 1,2 milióna ľudí. Dostala množstvo videospráv, kde ľudia hovoria o tom, ako hlboký dojem v nich zanechali Martinove vojnové spomienky.
Nový obchodný model kolaborácie
Niet pochýb o tom, že internet mení to, ako žijeme, pracujeme, učíme sa a zabávame. Ale je to len o zábave a vzdelávaní alebo to má dosah aj na biznis? Don Tapscott a Anthony Williams vo svojom diele, príznačne nazvanom Wikinomics, tvrdia, že internet podmienil vznik nového druhu biznisu, ktorý firmám otvára dvere do celého sveta. Využíva silu masovej spolupráce a podniku umožňuje správať sa skutočne ako globálna spoločnosť.
Internet sprístupňuje nové modely kolaborácie. Napríklad spoločnosť Procter and Gamble je presvedčená, že do roku 2010 polovicu nových výrobkov a služieb budú tvoriť používatelia prostredníctvom internetu. Budú určovať, akú farbu budú mať prášky na pranie alebo v akom balení sa budú predávať. Procter and Gamble je priekopníkom tohto obchodného modelu, no požiadavky zákazníkov doteraz zisťoval pomocou dotazníkov. Internet mu poskytuje omnoho efektívnejšie nástroje.
Na internete vznikalo aj mamutie dopravné lietadlo Boeing 787. Výrobca prizval na spoluprácu 100 dodávateľov zo šiestich krajín. Plány lietadla zverejnil na svojej internetovej stránke, na ktorej sa cestujúci mohli vyjadriť, ako sa im páči. Celý dizajn vrátane návrhov a pripomienok budúcich používateľov vznikol prostredníctvom nástroja Global Collaborative Environment na internete.
Firmy si postupne uvedomujú, že robiť deliacu čiaru medzi zábavou a biznisom na internete nemá zmysel. Mnohé sa stávajú súčasťou virtuálnych svetov. Stačí si uvedomiť, že napríklad on-line digitálny svet Second Life mal v čase písania tohto článku takmer sedem miliónov obyvateľov, viac ako 35 000 z nich ste práve mohli stretnúť na imaginárnych uliciach, ale čo je najzaujímavejšie -- títo avatarovia, za identitou ktorých sa skrývajú skutoční ľudia, utratili vo virtuálnom svete za posledných 24 hodín 1 537 377 reálnych dolárov.
Asi nikoho neprekvapí, že v Second Life má svoju virtuálnu predajňu mnoho firiem vrátane Cisca. Podľa spoločnosti Gartner bude mať do konca roka 2011 okolo 80 percent aktívnych používateľov internetu "druhý život" vo virtuálnom svete. To je obrovský spotrebiteľský trh, ktorému nemôže konkurovať ani Čína.
Štyri piliere internetu
Iba pred rokom Cisco hovorilo o tom, že internet ovplyvňujú štyri megatrendy -- digitalizácia, virtualizácia, mobilita a personalizácia. Dnes už hovorí o ich konvergencii. Digitalizácia má na svedomí, že všetok obsah, ktorý existoval v analógovej podobe, ako text, video, obrázky či hudba, možno posielať po sieti. Digitálna forma obsahu je navyše mimoriadne efektívna, lebo obsah možno lacno a jednoducho vyrábať, modifikovať a distribuovať. Denne sa na internete uskutoční 200 miliónov downloadov -- to hovorí za všetko.
Virtualizácia umožňuje preniesť fyzické veci na sieť. Japonská automobilka Toyota uviedla na trh auto, ktoré vznikalo na internete. Jej model Avalon je prvým vozidlom na svete, ktoré sa začalo vyrábať bez prototypov. Všetky testy prebiehali virtuálne. O úspore nákladov nemá význam hovoriť, podobne ako o možnostiach, ktoré to prináša.
Mobilita sprístupňuje obsah a komunikáciu z ktoréhokoľvek miesta v ktoromkoľvek čase. Jej stelesnením je Unified Communications, ktorá umožňuje robiť cez mobilné zariadenie všetko to, čo za počítačom v kancelárii. Účastníci Cisco Expo 2007 si mohli pozrieť krátku "divadelnú" scénku, ktorej protagonistami boli experti Cisco. Na modelovej situácii demonštrovali prínosy Unified Communications -- jediné číslo, instant messaging, videohovor, konferenčný hovor, zdieľanie dokumentov a elektronický podpis.
Z hľadiska biznisu je potom mimoriadne dôležitá personalizácia, pretože "zákazníci sú rôzni". Jeden má rád presso s karamelovým mliekom bez cukru, druhý preferuje prekvapkávanú kávu so škoricou a likérom, tretí si pochutná len na bezkofeínovej viedenskej káve so šľahačkou. Tak prečo klientovi nedať šancu, aby si vybral? Automobilka BMW poskytuje záujemcom o kultový model Mini Cooper možnosť, aby si poskladali auto podľa svojho gusta. Potom im toto auto, ktoré zaručene nebude mať nikto iný, vyrobí.
Sieť ľudí
V prvej etape rozvoja internetu siete ľuďom s osobnými počítačmi umožňovali vstupovať do sveta World Wide Web -- formovali spôsoby prenosu dát, ktoré dali vzniknúť e-mailom, e-commerce, instant messagingu a ďalším webovým aplikáciám. Neskôr sa prínosy investícií do sietí ešte zvýšili. Firmy mohli robiť lepšie on-line obchody a zvyšovať produktivitu pomocou internetových riešení. "V súčasnosti siete dosiahli bod, keď sa stávajú viac ako len fyzickou infraštruktúrou, stávajú sa sieťou ľudí, ktorej charakter určujú koncoví používatelia," tvrdí Marcel Rebroš.
Všetko spôsobil pokrok v technológiách sprístupňujúci nízkonákladovú komunikáciu naprieč celou zemeguľou, globalizácia ekonomiky a nástup novej, sieťovej generácie ľudí, ktorí už vyrastali v ére internetu, zdieľania, peeringu a kolaborácie. Firmy budú musieť od základov zmeniť stratégie a hľadať nové obchodné modely. Podľa technického riaditeľa Cisco Slovakia Romana Janoviča sa sieť stáva univerzálnou platformou pre komunikáciu.