Má zmysel zriadiť si v súčasnosti klasickú telefónnu linku? Zdalo by sa, že nie. Mnohé stredné firmy by si však bez nej nedokázali predstaviť svoju prevádzku. Zdá sa teda, že zmysel má. Je však výhodná pre domácnosti?
Môže byť, avšak s rozšírením mobilných služieb, rastúcou konkurenciou v segmente mobilných služieb, a hlavne možnosťou telefonovania cez internet, sa situácia zmenila. A tak môžeme konštatovať i niečo iné, existujú výhodnejšie možnosti. Pozrime sa teda, čo ponúka druhá spomínaná možnosť a či prináša úsporu na telefónnych účtoch.
Viacero možností výberu
IP telefóniu ponúkajú poskytovatelia telefónnych služieb na Slovensku približne od konca roka 2005 ako alternatívu ku klasickej telefónnej linke. Hlavný rozdiel spočíva vo vedení hlasového signálu. Zatiaľ čo pri klasickej linke sa signál šíri telefónnymi káblami, v prípade telefonovania cez internet sa využíva internetové pripojenie založené na protokole IP. Na prenos hlasu sa v sieti používajú tzv. VoIP protokoly a preto nie nadarmo sa internetovej telefónii hovorí aj jednoducho VoIP (Voice over IP).
V praxi sa stretávame s dvoma možnosťami, akými IP telefóniu realizovať. Prvým, známejším, rozšírenejším prípadom je využitie softvérových VoIP klientov, z ktorých najvyššiu popularitu si vo svete získal Skype. Druhou možnosťou je využitie telefónneho IP prístroja podobného klasickému telefónnemu aparátu (ten je možné využívať tiež), ktorý nevyžaduje prítomnosť používateľa pri počítači. Hovory tak môže realizovať známym spôsobom - zdvihni, vytoč a hovor. Používateľ môže vďaka pridelenému telefónnemu číslu hovory prijímať od kohokoľvek a komukoľvek hovory adresovať - aj s IP telefóniou je možné volať na klasické pevné linky, do sietí mobilných operátorov, zahraničia či iným používateľom hlasových internetových služieb.
Záujem o pevné linky klesá
Služby telefonovania cez internet poskytuje na Slovensku okrem majoritného Slovak Telekomu i niekoľko alternatívnych operátorov - Slovanet, GTS Nextra či spoločnosť Dial Telecom, ktorá prišla s ponukou hlasových internetových služieb ako vôbec prvá na našom trhu. Ponuka programov je široká, hlavne alternatívni provideri zaznamenávajú prevahu používateľov VoIP služieb nad používateľmi klasických pevných liniek. Majoritný Slovak Telekom v prvom polroku zaznamenal pokles účastníkov pevných liniek o 2,2 percenta v porovnaní s minulým rokom, pevnú linku však má i naďalej 1 150 000 zákazníkov. Ešte donedávna boli napríklad všetky DSL internetové programy, či už od T-Comu alebo alternatívnych internetových poskytovateľov, viazané na pevnú linku od spoločnosti T-Com. Dnes sú na pevnú linku od T-Comu viazaní tí záujemcovia, ktorí nemajú záujem o priame pripojenie cez alternatívneho operátora, ale využijú službu Voľba operátora. V tom prípade musí mať zákazník alternatívneho providera zároveň uzatvorenú zmluvu so spoločnosťou Slovak Telekom o využívaní niektorého jej klasického hlasového programu s výnimkou Doma Mini a Zvýhodneného volacieho programu od Slovak Telelekom.
V globále však možno hovoriť o prechode zákazníkov od klasických telefónnych služieb k mobilným službám (tzv. switch to mobile) a k IP telefónii, ktorej najväčšou výhodou je možnosť realizovať hovory v rámci vlastnej IP siete bezplatne neobmedzene, 24 hodín, 7 dní v týždni. Miestne i medzimestské volania sú spoplatňované nižšou tarifou ako v prípade klasických telefónnych liniek. Rovnako tak hovory do zahraničia či mobilných sietí. Podmienkou pre možnosť využívania IP telefónie je najlepšie permanentné internetové pripojenie s rýchlosťou aspoň 128 kbit/s pre download a upload. V našich končinách tieto podmienky spĺňa DSL pripojenie, bezdrôtové Wi-Fi, optické či satelitné pripojenia k internetu.
Klasika stále bojuje
Klasická telefónna linka však stále nie je odsúdená na zánik. Vďaka stabilite siete a dobrému prenosu hlasu je istotou, ktorú vítajú najmä firemní zákazníci. T-Com sa snaží prilákať nových a udržať si už existujúcich klientov. V letných mesiacoch napríklad realizoval akcie, ktorými sa snažil pritiahnuť nových používateľov k pevnej linke. V čase od 1. 9. 2007 do 31. 12. 2007 zvýhodnil volania z pevných liniek na čísla slovenských mobilných operátorov, ktoré sú tak o 30 percent lacnejšie. Niektoré programy T-Comu umožňujú zákazníkom telefonovať z pevnej linky do pevných sietí na Slovensku v slabej prevádzke bezplatne. Ak si popri nej aktivujete niektorý z programov alternatívnych operátorov, výhodnejšími sa môžu stať i volania v silnej prevádzke či hovory do zahraničia. Klasická pevná linka tak stále nie je odsúdená na zánik a bojuje o svojho zákazníka.
Rozhodnutie, či si vybrať alternatívu k pevnej linke v podobe internetového volacieho paušálu, však musí byť individuálne. Výhodnosť závisí od vášho mesačného účtu za využívanie pevnej linky a štruktúry hovorov. Zabúdať by ste možno nemali ani na tých, ktorí s vami často volajú, hovory na telefónne čísla skupiny 069x sú totižto v mnohých prípadoch spoplatňované osobitnou tarifou.
Porovnanie internetových volacích programov
POZRI AJ:
01 - Modified: 2003-06-09 06:55:47 - Feat.: 0 - Title: Prežitie závisí od liberalizácie trhu
02 - Modified: 2003-06-09 06:57:02 - Feat.: 0 - Title: Iracké poľnohospodárstvo je v kríze
03 - Modified: 2003-06-09 06:58:08 - Feat.: 0 - Title: TEST: Hyundai Accent 1.3i 5HB