Aká je kvalita internetových stránok slovenských firiem?
Dá sa povedať, že takmer každá z nich potrebuje kompletnú rekonštrukciu.
Prečo?
Pretože asi 80 percent firemných webov robili nejakí známi majiteľov spoločností, ich rodinní príslušníci alebo podobní "odborníci". A tak to aj vyzerá. Väčšina z nich sa ani len nepriblížila ku kvalitnému dizajnu, k dobrej použiteľnosti a prístupnosti stránok, k ich optimalizácii pre vyhľadávače. Sú neprehľadné, ťažko na nich nájsť potrebné informácie.
Ako vôbec zistí majiteľ firmy, že jej web je úplne zlý?
V zásade si stačí zistiť, či prostredníctvom stránky niekto firmu kontaktuje, pozrieť si štatistiky návštevnosti a porovnať sa s konkurenciu. Sú to jednoduché ukazovatele. Najhoršie však je, že si to mnohí majitelia ani neuvedomujú. Naopak, myslia si, že majú skvelú internetovú prezentáciu a nikto ich nedokáže presvedčiť o opaku. Nechcú si dokonca ani priznať, že ich stránka by im mohla
| Jozef Ring Už niekoľko rokov sa profesionálne venuje tvorbe firemných webstránok. V poslednom období sa zameriava na zlepšovanie a rozširovanie služieb internetového katalógu Surf.sk. |
zarábať oveľa viac peňazí ako v súčasnosti.
Je to tým, že firmy podceňujú ich význam pre úspešné podnikanie?
Nepovedal by som, že ich podceňujú. Oni totiž ani nevedia, čo všetko by mohli pomocou kvalitného webu dosiahnuť. Musia sa poučiť, že z toho niečo môžu mať, či už im to povie známi, kolega, ktokoľvek. Najviac chýba osveta, a preto netušia, že robia niečo zle. Na Slovensku napríklad nie sú dobré odborné internetové magazíny, ktoré by sa venovali aj tejto problematike. Na druhej strane chýba aj záujem dozvedieť sa niečo viac či dokonca stráviť čas hľadaním kvalitnej firmy, ktorá by im s vytvorením internetovej stránky pomohla. Kto sa im prvý ozve, tomu túto úlohu zveria.
Zohráva svoju úlohu aj snaha ušetriť?
Aj to môže byť dôvod. Sú ochotní investovať povedzme 5-tisíc korún do webstránky, čo sú ceny rôznych študentov venujúcich sa tejto činnosti popri škole. A tak to potom aj vyzerá.
Trpí teda webdizajn u nás na pretlak rôznych amatérskych tvorcov webu?
Je ich tu veľa, ale na druhej strany oni nemôžu za to, že majú dostatok práce a firmy im zverujú aj pomerne náročné projekty, na ktoré často nestačia. Ťažko ich za to odsudzovať.
Čo by som teda mal pri plánovaní vlastného firemného webu zvážiť, aby som sa dopracoval ku kvalitnému výstupu?
V prvom rade je potrebné si spraviť prieskum trhu a zistiť čo najviac informácií o webdizajnéroch. Najdôležitejšie je získať o nich referencie, čo dosiahli, na akých projektoch pracovali a ako sa im darí. Samozrejme, dôležitá je aj cena, ale aj miesto pôsobenia. Dá sa síce komunikovať aj mailom či telefonicky, ale oveľa lepší je osobný kontakt a vydiskutovanie si sporných vecí.
Dá sa hovoriť o určitej "podozrivej" cene, ktorá signalizuje, že tvorca stránky asi stavia viac na ňu ako na kvalitu?
Pri klasickej prezentácii, ktorá obsahuje základné údaje o firme, kontakty, referencie, certifikáty a ďalšie nevyhnutné veci, by nemala cena klesnúť pod 25-tisíc korún bez dane z pridanej hodnoty. Taký je zhruba štandard.
Ako je to v prípade redizajnu už existujúceho webu?
To je vlastne to isté. Vytvorenie novej stránky alebo zmena tej starej, úplne nekvalitnej, je v podstate rovnaký proces. V oboch prípadoch sa vytvára od začiatku, nanajvýš sa dá ušetriť na obsahu, textoch, ktoré sa prípadne použijú ešte raz. Ale inak je tá cena v podstate rovnaká ako pri vytvorení úplne novej prezentácie.
Sú vo webdizajne veci, ktoré majitelia stránok požadujú napriek tomu, že sa na firemné prezentácie vôbec nehodia?
Stále letí Flash, ale to je niečo také nepoužiteľné, že si to môžu dovoliť len firmy, ktoré nepotrebujú návštevnosť. Treba sa vrátiť k textom, obrázkom a peknej, prívetivej grafike. Všetky dynamické objekty totiž len odpútavajú pozornosť od obsahu a informácií, ktoré sú pre potenciálneho klienta podstatné. Dôležitá je výborná štruktúra, ktorá zabezpečí, aby návštevník pod každým odkazom našiel to, čo tam naozaj hľadá. Základom sú kontaktné informácie a pravidelná aktualizácia. Nemala by sa tvoriť tabuľkovým formátom, potrebné je optimalizovať ju pre vyhľadávače.
TÉMA: Prečítajte si aj súvisiace články:
