Kvalitný web tvorený profesionálnou webdizajnérskou firmou nie je lacná záležitosť. "Problémoví klienti považujú web za druhoradý, a preto naň vyčlenia len veľmi malý rozpočet. Mnohokrát im preto neostáva iné, ako si vybrať študentov, ktorí tvorbu webov vykonávajú len ako doplnkovú činnosť či hobby, čo sa odzrkadlí, až na výnimočné prípady, 'kvalitou'" a následným servisom," tvrdí Peter Felix z internetovej agentúry Krea SK.
Profesionál verzus amatér
Individuálni dizajnéri dokážu stránku vytvoriť za pár tisíc korún, pokiaľ zveríte jej výrobu profesionálnej firme rátajte s podstatne vyššími nákladmi. Základná cena za vytvorenie internetovej prezentácie informačného charakteru totiž vyjde v priemere od 15-tisíc korún vyššie. Ide však len o skutočný základ, ktorý zahŕňa iba vytvorenie samotného webu. Ak však klient požaduje odborne "napísaný" web so všetkým, čo k tomu patrí (analýza, grafika, validné kódovanie, základné SEO, popredajná podpora), mal by podľa Petra Felixa počítať so sumou od 30-tisíc korún za brožúrový web, prípadne od 70-tisíc korún za kvalitne spracovaný e-shop. Vo všeobecnosti platí, že výsledná cena závisí od samotnej veľkosti projektu a dohody s webdizajnérom. Uvedené sumy je preto potrebné brať len ako orientačné.
K tomu treba pripočítať ročné poplatky za webhosting a internetovú doménu, ktoré sa pohybujú v rozmedzí od 2- do 3-tisíc korún v závislosti od požiadaviek zákazníka (najmä poskytnutý priestor a denný traffic), voľby webhostingového poskytovateľa a registrátora domény. Nemalé finančné sumy si firmy účtujú za optimalizáciu internetových stránok pre prehliadače.
Za všetko sa platí
Pokiaľ máte financií nazvyš, môžete zveriť profesionálom i copywriting, napísanie úspešných textov, ktoré budú informovať o vašich produktoch a službách a vzbudia záujem o ne. Firme zaoberajúcej sa komplexnými webdizajnérskymi službami môžete zadať aj tzv. e-mail marketing. Tá sa už postará o navrhnutie, spracovanie a organizáciu rozposielania newsletterov alebo reklamných e-mailov.
Správa webu zverená firme taktiež niečo stojí, poplatok si účtuje najčastejšie na základe hodinovej sadzby. Web však možno priebežne spravovať i podstatne lacnejšie, prostredníctvom nasadeného redakčného systému to zvládne aj firma sama, len za cenu počiatočných vstupných investícií.
Spôsob, ako ušetriť finančné prostriedky vynaložené na webovú stránku môže byť výber webdizajnérskej spoločnosti, ktorá poskytuje vopred predpripravené šablóny, ktoré si zákazník prostredníctvom k nim dodaného redakčného systému jednoducho naplní vlastnými informáciami. V takomto prípade síce podnik nezíska web úplne jedinečný, zato však finančne podstatne lacnejší.
Úlohou skorej analýzy je rozhodnúť, aké ciele od podnikovej internetovej prezentácie očakávate. Pokiaľ je cieľom zlepšenie dobrého mena a väčšia klientela, rozhodne zverme web do rúk profesionálov a priplaťme si za kvalitnejšie služby, ktoré sa vrátia v podobe nových zákazníkov, posilnenej značky alebo zníženia nákladov na podnikanie.
StoryEditor