Do konca júna by sa malo uskutočniť prvé valné zhromaždenie Bratislavskej regionálnej koľajovej dopravy, a. s. (BRKD). Ako HN informoval predseda dopravnej komisie zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja a predseda Predstavenstva BRKD Roman Filistein, spoločnosť získala 4. júna od ministerstva dopravy licenciu na prevádzkovanie dopravy na železnici. Valné zhromaždenie by malo okrem rozdelení podielu v spoločnosti schváliť aj zvyšných dvoch členov z celkovo 11-člennej dozornej rady BRKD. VÚC by mal na základnom imaní spoločnosti nadobudnúť 51-percentný podiel v cene 0,5 mil. Sk. BRKD bude prevádzkovať osobnú i nákladnú dopravu na trati Zohor -- Záhorská Bystrica a Zohor -- Plavecký Mikuláš, na ktorých v prvom štvrťroku zastavila spolu s ostatnými 23 regionálnymi traťami v SR Železničná spoločnosť osobnú dopravu. Podľa dokumentu VÚC o určení výšky podielu kraja na majetku spoločnosti, ktorý schválili poslanci samosprávneho kraja, by mal samosprávny kraj prebrať hlavný diel zodpovednosti za proces oživenia osobnej koľajovej prepravy na zrušených úsekoch. Ostatnými spoločníkmi budú so 4-percentným podielom obce Záhorská Ves, Vysoká na Morave, Rohožník a Lozorno. Prínosom by mala byť aj spoluúčasť firiem pôsobiacich v železničnej doprave. S 20-percentným vlastníckym podielom bude medzi ne patriť ŽOS Vrútky, a. s., s 13-percentným švédska firma Connex Transport AB a s 12-percentným Wagon Service Travel, s. r. o. Podľa pôvodného zámeru chcel VÚC kompenzovať straty na prevádzke osobnej dopravy výnosom z prenájmu trate, ktorú by kraj ískal bezodplatným prevodom od Železníc SR. Keďže železnice prevod správy a vlastníctva i prenájom dopravnej cesty samospráve odmietli, obrátil sa predseda VÚC Ľubo Roman na politické vedenie rezortného ministerstva s požiadavkou na prípravu novelizácií príslušných zákonov. Rovnako prevzatie nákladnej dopravy a vlečkových tratí sa podľa predsedu dopravnej komisie krajského zastupiteľstva Romana Flisteina javí ako nevyhnutnosť, pretože ministerstvo navrhuje liberalizovať cestovné v osobnej doprave. Tým by samospráva stratila možnosť vykryť straty zo štátnych dotácií na výkony vo verejnej službe. Očakávania odborníkov VÚC o hospodárskom výsledku spoločnosti v budúcom roku hovoria o 6 až 16 mil. strate v osobnej doprave, ale i o zisku 11 mil. Sk z nákladnej dopravy a 13 mil. z prevádzky regionálnej trate. Celkový zisk by sa tak mal pohybovať medzi 5 až 14 mil. Sk. Značnú rozkolísanosť odhadov spôsobila príprava podnikateľského plánu v alternatívach, ktoré rátajú s rôznym rozsahom prevádzky osobnej dopravy. Ten bude ovplyvnený objemom a technickým stavom majetku prevedeného na samosprávny kraj.