Dlhoočakávané zjednodušenie nakupovania cez internet obíde Slovensko. Americká spoločnosť PayPal, patriaca pod svetovú aukčnú sieň eBay, pozajtra sprístupní svoj platobný systém pre užívateľov registrovaných v Česku, Poľsku, Maďarsku a Thajsku. Zmena sa prekvapivo netýka potenciálnych klientov zo Slovenska.
Platobný systém PayPal možno vďaka nízkym poplatkom použiť aj ako alternatívu pri väčšine zahraničných platieb. Dôvod vynechania Slovenska z rozširovania zoznamu krajín PayPal ani eBay neoznámili.
Bez virtuálnych kont
Slováci zostávajú pri bezhotovostných platbách na internete odkázaní na svoje platobné karty, ktorých čísla budú musieť pri objednávaní tovaru naďalej zadávať priamo na webových stránkach predajcov. Navyše budú musieť ďalej platiť za medzinárodné transakcie nemalé poplatky.
PayPal v súčasnosti povoľuje otvoriť si účet ľuďom v 55 krajinách sveta. Zďaleka nie všetci však majú rovnaké práva. PayPal užívateľov rozdeľuje do štyroch kategórií podľa toho, v ktorej krajine žijú a kde majú banku. Systém americkej firmy umožňuje nakupujúcim formou dobíjania kreditu vytvoriť si virtuálne kontá, z ktorých následne môžu nakupovať na internete.
Firma PayPal je od roku 2002 súčasťou obrieho internetového obchodného domu eBay, ktorý za ňu zaplatil asi jeden a pol miliardy dolárov, čo je v prepočte asi 44,2 miliardy korún. Použitie PayPalu na finančné vyrovnanie nákupov vykonaných cez eBay nie je povinné, ale vzhľadom na masívnu technickú a marketingovú podporu, ktorá sa PayPalu od jeho materskej spoločnosti dostáva, väčšina užívateľov eBay použitie PayPalu pri platbách vyžaduje.
Nakupujú najmä mladí
Čoraz väčšiu obľubu v on-line obchodovaní si všimli už aj tradiční predajcovia. Dnes je mnoho internetových obchodov doplnkovou službou ku klasickým kamenným obchodom. Najväčší záujem o internetové obchody majú firmy, ktoré predávajú bielu techniku, hudbu či knihy.
Za tovar zakúpený cez internet sa dá na Slovensku platiť len tromi spôsobmi. Bankovým prevodom cez internet banking, na pošte za dobierku alebo v hotovosti pri osobnom odbere. Typickými klientmi e-shopov sú lepšie zarábajúci ľudia vo veku medzi 24 a 35 rokmi s vysokoškolským vzdelaním.
Na internete sa najviac predávajú notebooky, fotoaparáty, DVD prehrávače, mobilné telefóny, ale aj biela technika. Softvér nakupujú najmä zákazníci mladšej vekovej kategórie.