Mzdy a pracovný čas
Podobný model používa Audi, najziskovejšia dcéra koncernu. Hoci značka VW hospodári len tesne nad hranicou ziskovosti, jej 100-tisíc zamestnancov zarába podstatne viac než ich kolegovia v ziskovom Audi. Ich mesačnú mzdu okrem pevnej zložky tvoria aj dve pohyblivé, závislé od hospodárenia automobilky.
V tomto roku dostane zhruba 45-tisíc zamestnancov Audi v Nemecku podiel na zisku 21,7 milióna eur a prémiu 72,6 milióna eur. V prepočte na jedného zamestnanca to predstavuje v priemere viac než dvetisíc eur na mesiac.
Neumann oznámil aj zmeny v pracovnom čase. Zamestnanci v zmennej prevádzke budú mať kratší pracovný čas než ich kolegovia v kanceláriách. Doteraz sa vo VW kvôli štvordňovému pracovnému týždňu pracuje iba 28,8 hodiny a tento čas platí pre montážne linky aj administratívu. Podľa Neumanna si VW takýto model už nemôže dovoliť.
Predseda predstavenstva koncernu Bernd Pischetsrieder už pred niekoľkými týždňami ohlásil rozsiahlu reštrukturalizáciu, no neuviedol podrobnosti. Podľa týchto plánov majú všetci zamestnanci pracovať podľa podmienok programu Auto 5000.
Zamestnanci v rámci tohto programu, týka sa to napríklad výroby Touranu, nemajú platené prestávky, chyby v produkcii musia opraviť bezplatne a pracovať 42 hodín týždenne. S mesačnou mzdou 2 600 eur pritom zarábajú presne toľko, koľko aj ich kolegovia s 28,8-hodinovým týždňom a platom podľa firemnej sadzby.
Zmeny vo vedení
Týždenník Welt am Sonntag s odvolaním sa na nemenovaný zdroj z Dozornej rady VW priniesol správu, že šéf Audi Martin Winterkonr si robí nádeje, že sa stane Pischetsriederovým nástupcom. Pischetsriederova zmluva vyprší koncom roka 2007 a dozorná rada by sa mala predĺžením kontraktu zaoberať na nasledujúcom zasadnutí koncom apríla.
Podľa znalcov sektora rada chce údajne predĺžiť zmluvu ešte pred májovým valným zhromaždením akcionárov a Pischetsrieder sa teší aj podpore druhého najväčšieho akcionára - Dolného Saska. Premiér tejto spolkovej krajiny Christian Wulff, ktorý je členom dozornej rady, ešte v januári oznámil, že podporí predĺženie zmluvy o päť rokov.
Ďalšou zmenou je rozšírenie štvorčlennej dozornej rady o dve kreslá. Podľa očakávaní sa členom stal šéf Porsche Wendelin Wiedeking a úradujúci predseda celokoncernovej závodnej rady Bernd Wehlauer.
Firemní ombudsmani
Podľa denníka Financial Times Deutschland audítorská spoločnosť KPMG v piatok predložila dozornej rade záverečnú správu o rozsahu korupčnej aféry. Koncern vo vyhlásení uviedol, že sa neveľmi líši od predbežnej správy, ktorú KPMG predložil v polovici novembra minulého roka. Novým faktom je iba zistenie, že hlavní vinníci vyúčtovali diéty v celkovej výške 1,6 milióna eur.
VW vzhľadom na jednoznačné zneužitie doterajšieho systému vymenoval dvoch právnikov za firemných ombudsmanov, ktorých úlohou je zhromažďovať tipy zamestnancov na prípadné nezrovnalosti alebo zneužívanie postavenia. Zamestnanci môžu tieto tipy odovzdávať anonymne a ombudsmani zaručujú diskrétnosť.
Najväčšie automobilky sveta | |
(v mil. vyrobených vozidiel za rok 2004) | |
General Motors |
8,07 |
Toyota |
6,81 |
Ford |
6,64 |
Volkswagen |
5,10 |
DaimlerChrysler |
4,63 |
PSA Peugeot Citroen |
3,41 |
Honda |
3,24 |
Nissan |
3,19 |
Hyundai-Kia |
2,77 |
Renault-Dacia |
2,47 |
Zdroj: FTD |