BRATISLAVA -- Boj o nebo nad Slovenskom sa vyostruje. Zdá sa, že SkyEurope Airlines začali byť pre vedúceho európskeho nízkonákladového prepravcu Ryanair takýmážnym konkurentom, akým sú preň napríklad Lufthansa v Nemecku či British Airways v Anglicku.
Ryanair stavil vo vojne proti SkyEurope, rovnako ako predtým proti iným európskym konkurentom, na agresívny a vtipný marketing. Kým z nového Boeingu SkyEurope Airlines vystupovala za účasti novinárov topmodelka Adriana Sklenaříková, Ryanair odpútaval ich pozornosť lietadlom s nápisom
"Bye bye Skyeurope.".
Dávid a Goliáš
Topmedelka ako pútač zaujala viac. Novinári sa zaujímali radšej o farbu jej šiat ako o nové lietadlá či o rannú tlačovku konkurenčného Ryanairu. Spolumajiteľ a riaditeľ SkyEurope Christian Mandl slogan so symbolickou rozlúčkou dokonca privítal. Podľa neho je to dôkaz, že jeho spoločnosť robí úspešný biznis.
Platí to však zatiaľ len na Slovensku. V iných krajinách s veľkým náskokom vedie Ryanair a mediálna vojna tak pripomína boj Dávida s Goliášom. SkyEurope prepravil za uplynulý rok 1,6-násobne menej psažierov ako Ryanair v auguste. V percentuálnom vyjadrení však počet cestujúcich v lietadlách SkyEurope rastie rýchlejšie.
Vo štvrtok dopoludnia organizovali obidve letecké spoločnosti na bratislavskom letisku tlačové konferencie. Ako prví sa s novinármi stretli zástupcovia Ryanairu. Na stretnutie však prišli aj zamestnanci konkurenčného SkyEurope, ktorí diskusiu konkurenta s novinármi rušili. Mandl to nepovažuje za neférové. Tlačovú konferenciu SkyEurope, ktorá nasledovala dve hodiny potom, zamestnanci Ryanairu nenavštívili.
easyJet to vzdáva
Nie každý letecký prepravca je presvedčený, že slovenské nebo stojí za tak agresívnu mediálnu a reklamnú kampaň. Bojisko už vypratal britský easyJet, ktorý od októbra s pravidelnými linkami do Bratislavy končí. Jeho lietadlá lietali na Slovensko so stratou. Stratový je aj SkyEurope, Mandl však uisťuje investorov na buzách vo Viedni a Varšave, kde sa s akciami prapravcu obchoduje, že budúci rok dostane aerolinky do zisku.
Samotné letecké spoločnosti nechcú hovoriť, či sú na linkách do a z Bratislavy stratové alebo ziskové. Výnimkou sú Austrian Airlines zahŕňajúce aj Slovenské aerolínie. "Na bratislavskom letisku nikto nezarába peniaze," vyhlásil pre pár dňami marketingový riaditeľ Austrian Josef Burger a poukázal na avizovaný odchod britského easyJetu.