Železiarne Podbrezová, a. s., sú opäť medzi štyrmi záujemcami o chorvátsku firmu Željezare Sisak, ktorá je v konkurze. Prvýkrát sa o ňu zaujímali pred vyše rokom, vtedy však uspelo rakúsko-ruské konzorcium Trubo Impex. Noví majitelia chorvátske železiarne vlani v novembri opustili a zanechali na pokraji krachu. Chorvátska vláda sa pôvodne rozhodla pre uvedené konzorcium preto, že sa zaviazalo zamestnať 1 700 ľudí.
Ako uviedol ekonomický riaditeľ a podpredseda Predstavenstva Železiarní Podbrezová Marián Kurčík, v pôvodnom podnikateľskom zámere spred roka rátali len s 1 200 zamestnancami. "Dnes už je situácia opäť iná. V prípade, že by sme v Chorvátsku uspeli, museli by sme znížiť stav zamestnanosti v Željezare približne na 800 ľudí," dodal. Podbrezová núka za kúpu aktív chorvátskej firmy, teda budov, pozemkov a technologického zariadenia, symbolickú jednu chorvátsku kunu. Uvedené aktíva predáva správca konkurznej podstaty, za výber strategického partnera však prebralo zodpovednosť chorvátske ministerstvo hospodárstva. Záujem o Željezare Sisak prejavilo aj švajčiarske Duferco, rakúsky Olmax a taliansky Zinchitalia, pričom všetci žiadajú vládne záruky na nepretržité dodávky plynu a elektrickej energie.
V týchto dňoch sa vrcholný manažment Železiarní Podbrezová chystá do Záhrebu, kde sa má stretnúť s predstaviteľmi chorvátskeho ministerstva hospodárstva, pričom rozhodnutie o predaji by malo padnúť do konca tohto týždňa. Chorvátske médiá favorizujú ako najpravdepodobnejšieho budúceho vlastníka oceliarní v Sisaku práve slovenskú firmu. Oceliareň v Sisaku by bola už treťou zahraničnou akvizíciou podbrezovských železiarov. Pred piatimi rokmi získali českú firmu na výrobu presných rúr a oblúkov TTS Svinov a vlani ďalšiu spoločnosť z ČR ŽĎAS Žďár nad Sázavou, ktorá sa orientuje na výrobu ocele, výkovkov, odliatkov, tvárniacich strojov a technologických zariadení.
Podľa M. Kurčíka cieľom akvizície Željezarov je rozšírenie výrobného sortimentu o bezšvíkové rúry veľkých priemerov, ktoré nemajú vo svojom výrobnom programe. Ako dodal, firma by si zároveň posilnila postavenie na trhoch EÚ a vo svete, kam firma vyváža takmer 85 % svojej produkcie.
StoryEditor
