StoryEditor

Váš obľúbený denník môžu nahradiť e-noviny

20.07.2006, 00:00
O novinách budúcnosti - lacných digitálnych obrazovkách, ktoré bude možné zrolovať a strčiť do vrecka, sa hovorilo snáď posledných 30 rokov. Až v tomto roku však môže prísť ich čas.

O novinách budúcnosti - lacných digitálnych obrazovkách, ktoré bude možné zrolovať a strčiť do vrecka, sa hovorilo azda posledných 30 rokov. Až v tomto roku však môže prísť ich čas.
Niektoré z veľkých vydavateľstiev plánujú do konca tohto roka uviesť na trh určitý druh elektronických novín, ktoré umožnia čitateľovi stiahnuť si celé vydanie z internetu na reflexné digitálne obrazovky. Tie by, navyše, mali byť menej problematické pre oči než laptopy či displeje mobilných telefónov. Určité čítacie obrazovky by mali byť podľa Reuters dostupné už na začiatku budúceho roka.

Tlak internetu
Príručné obrazovky nemohli prísť vo vhodnejšom čase pre vydavateľský priemysel, ktorý zápasí o udržanie čitateľov a inzerentov s konkurenciou z internetového sektora. Zatiaľ čo v roku 2005 vzrástli investície firiem do reklamy na internete o 25 percent, do inzercie v tlačených médiách bol rast len 4-percentný.
Americké vydavateľstvo Hearst Corporation vydávajúce Sun Francisco Chronicle a Houston Chronicle, ako aj firma Pearson, vydavateľ francúzskych novín Les Echos a belgického finančného denníka De Tijd, plánujú v tomto roku rozsiahle skúšky takýchto čítacích obrazoviek. Podobné pokusy knižných

Dnešné tlačené médiá nedokážu konkurovať v boji o inzerenta internetovým stránkam a ich náklad neustále klesá.

vydavateľstiev v minulých obdobiach zlyhali pre vysoké ceny a nedostatok titulov na stiahnutie.

Pomoc od Sony
Veci sa však pohli dopredu vďaka elektronických firmám Sony Corporation a iRex, vedľajšiemu produktu firmy Philips Electronics. Tie prišli s novými čítacími obrazovkami, ktoré vydavateľov zaujali najmä svojím ostrým rozlíšením a efektívnym využívaním energie.
"Toto bude skutočná náhrada dnešných bežných novín," je presvedčený Jochen Dieckow z Ifry, celosvetovej novinovej asociácie so sídlom v Nemecku. Má prečo. Tzv. e-noviny dokážu využiť dva momentálne trendy v médiách - rast on-line inzercie a široké využívanie prenosných aparátov, ako sú napríklad prehrávače iPod. Takmer všetky noviny na svete majú svoje webové stránky, no málokto bude ťahať dnes laptop z tašky v tranzite na letisku alebo si ho nosiť do vane.
E-noviny znížia produkčné náklady, ako aj náklady spojené s dodávkou novín, ktoré sa často pohybujú okolo 75 percent celkových nákladov vydavateľstiev. Zatiaľ však nie je známy záujem čitateľov po takýchto e-novinách. Podľa analytika Rossa Rubina sa dá očakávať, že spočiatku bude počet zákazníkov, ktorí budú chcieť čítať na displeji noviny v porovnaní s počúvaním hudby, stále nízky.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2024 04:49