Kechnecká samospráva sa snaží odkloniť cestu z obce do stredu priemyselného parku. Ako tvrdí, chce chrániť záujmy obyvateľov. "Ak by komunikácia viedla priamo cez obec, za obeť by padlo pätnásť rodinných domov, vodojem a čerpacia stanica pohonných látok," zhrnul Konkoly hlavné dôvody, prečo žiadajú inú trasu.
Aktivity kechneckého starostu kritizuje slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič. O rýchlostnú komunikáciu do Miskolca sa východ Slovenska usiluje niekoľko rokov, s predprojektovou prípravou sa už začalo v roku 2001. "Už sa dávno mohla stavať, keby sme mali územné rozhodnutie od starostov obcí. Kvôli nim stále stojíme. Napríklad Kechnec kvôli priemyselnému parku žiada preložiť hraničný priechod, s čím Maďari nesúhlasia a my sa nevieme pohnúť ďalej," povedal Prokopovič. Starostu Konkolyho kritizuje aj primátor Košíc Zdenko Trebuľa. "Nerozhodnosť samospráv považujeme za brzdu, rovnako aj žiadosť Kechneca o presun hraničného priechodu," uviedol Trebuľa.
Na rozdiel od slovenských úradov je maďarská administratíva k nárokom Kechneca ústretovejšia. "Chápeme kechneckú samosprávu, lebo rýchlostná komunikácia by bola v srdci obce, čo je pre jej obyvateľov neprijateľné. Bolo by drastické postaviť sa proti vôli obce. V demokracii majú posledné slovo občania. Preto budeme podporovať myšlienku, aby cesta viedla cez priemyselný park," konštatoval Szanyi.
Príprava stavby ide podľa harmonogramu
Na rozdiel od tvrdenia ministra Prokopoviča investor tvrdí, že projektové práce na výstavbe štrnásťkilometrového úseku rýchlostnej komunikácie R4 pokračujú podľa harmonogramu. Stavebné práce na novej ceste sa majú začať koncom roka 2007. Obce majú územné rozhodnutia vydávať na prelome rokov 2005 a 2006, čo podľa Slovenskej správy ciest a Investičnej výstavby a správy ciest v Košiciach neohrozí stanovený termín. Ak Maďarsko nebude súhlasiť s posunutím hraničného priechodu o 1,2 kilometra, cesta povedie k súčasnému hraničnému priechodu za priemyselným parkom v Kechneci. "Podmienkou plynulej prípravy je akceptácia dohodnutého riešenia maďarskou stranou. Predbežne bude vybudovanie cesty stáť asi tri miliardy korún. Rýchlostná komunikácia sa postaví v polovičnom profile z dôvodu predpokladanej dopravnej záťaže v nasledujúcich rokoch," spresnil Ľuboslav Adam z Investičnej výstavby a správy ciest.
Prognóza nárastu počtu áut (za 24 hodín) | |||||
2000 | 2015 | 2025 | 2035 | 2045 | |
Košice-Barca | 19 154 | 39 418 | 42 363 | 43 496 | 44 855 |
Štátna hranica SR/Maďarsko | 1 476 | 8 658 | 9 305 | 9 554 | 9 852 |
Zdroj: SSC Bratislava, IVaSC Košice |