Bratislavská firma pôsobí na trhu od roku 1998 a ročne vyrobí 50- až 60-tisíc frézovaných plastových rámov. Podľa spolumajiteľa firmy Michala Brázdoviča väčšinu produkcie vyvážajú, predovšetkým do Poľska, Talianska, Nemecka a Českej republiky.
"Presadiť sa v tomto druhu podnikania nie je jednoduché. Vyžaduje si totiž špičkové technologické vybavenie, špecifické know-how a určité skúsenosti v optike. Navyše slovenský i európsky trh je presýtený ponukou rôznych výrobcov, od lacných dovozov z Ázie až po kvalitné produkty renomovaných značiek," tvrdí Brázdovič. V Európskej únii sa Princess podarilo presadiť aj vďaka tomu, že používa materiály a komponenty od renomovaných svetových výrobcov, ako napríklad Mazzucchelli 1849 či Laes.
Podobná situácia je aj v susednej Českej republike, kde je jediným producentom okuliarových rámov Okula z Nýrska. Pred rokom 1989 to bol monopolný výrobca, ktorý optickými pomôckami zásoboval celý trh RVHP. V súčasnosti vyrába ročne 350- až 400-tisíc rámov, ktoré sa predávajú hlavne v Česku a na Slovensku. Podľa riaditeľky predaja Hany Theimerovej už úplne zrušili produkciu slnečných okuliarov, keďže nestíhali reagovať na najnovšie trendy v dizajne. "Špecializujeme sa na kovové a plastové rámy pre dioptrické okuliare. Zákazníci od nás nevyžadujú najnovšie módne trendy, skôr klasický dizajn. Napriek tomu sa snažíme inovovať sortiment a ročne uviesť na trh približne 70 nových modelov," dodáva Theimerová.
Vybrať si vhodný okuliarový rám je napriek obrovskej ponuke umenie. "Na trhu je množstvo lacných modelov vyrobených v Ázii, ktorých tvar a dizajn často nie sú prispôsobené európskym nosom a tváram. Na druhej strane sú tu špičkové výrobky renomovaných výrobcov, ktoré sa predávajú za horibilné sumy. V tomto prípade však ľudia platia skôr za známu značku ako za nadštandardnú kvalitu," konštatuje Anton Bagin z distribučnej firmy Okula Slovakia.
Producenti sa presúvajú na východ
Absencia väčšieho počtu tuzemských výrobcov okuliarov má aj historické korene. Ich produkcia sa v minulom i predminulom storočí sústreďovala najmä v západnej a južnej Európe, kde má pôvod väčšina známych svetových značiek. Silnú pozíciu v tomto biznise má najmä Taliansko, Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko. Podľa prezidentky Slovenskej optickej asociácie Jany Čiernej aj mnohí z týchto tradičných európskych výrobcov presunuli kvôli nižším nákladom svoje prevádzky do Číny, Singapuru a iných ázijských regiónov. Zistiť presnú spotrebu rámov na Slovensku je podľa nej problematické. Väčšina distribútorov totiž o množstve predaných kusov neinformuje a ani v rámci asociácie nerobia žiadnu štatistiku o predaji.
Najznámejšie značky rámov na okuliare |
Carducci |
Solo |
Golden Eye |
Emportium |
Alessandro Dell |
Silhouette |
Guy Laroche |
Lorenzetti |
Lacoste |
Paco Rabanne |
Kipling |
Max Mara |
Armani |
P. Cardin |
Gucci |
BMX |
Zdroj: Slovenská optická asociácia |