StoryEditor

Rusko sa stáva rajom zahraničných pivovarov

01.08.2006, 00:00
Spotreba piva v Rusku sa od prepadu v roku 1995 zotavuje. Dovážané pivo Rusom zachutilo a ročný rast predaja o 30 percent prilákal zahraničné pivovary. Vyrábajú aj značky známe na Slovensku.
Po tom, ako sa spotreba piva na obyvateľa do roku 1998 zdvojnásobila a dovoz sa pre prepad rubľa stal nerentabilným, nahrnuli sa do Ruska všetci významní hráči európskeho pivovarníckeho trhu.
Podľa spoločnosti Business Analytica za osem rokov spotreba piva stúpla štvornásobne. Miestne pivovary síce vlani vyrobili 89 miliónov hektolitrov, čo je len o šesť percent viac ako v roku 2004, no spotreba 61 litrov na obyvateľa podľa analytikov nie je konečnou stanicou. Väčšina z nich sa zhoduje v tom, že v priebehu najbližších dvoch až troch rokov spotreba stúpne na 75 litrov.
Najvýznamnejšími hráčmi sú zahraniční giganti. Skupujú jeden ruský pivovar za druhým a stavajú aj nové. Do nového vybavenia investujú stovky miliónov eur a kvalita piva rastie. Rovnako s tým stúpa aj koncentrácia na trhu: desať spoločností má viac ako 90 percent trhu a desať závodov produkuje viac ako 60 percent celkového objemu.

Kráľovná Baltika
Trhu kraľuje petrohradský Baltic Brewery Holding (BBH), akcionármi ktorého sú Carlsberg a Scottish&Newcastle. Jedenásť závodov vlani vyrobilo 22 miliónov hektolitrov a spolu s ďalšími tromi pivovarmi, ktoré vlastnia rovnakí akcionári, sa objem výroby blíži k 30 miliónom hl. Jeho trhový podiel je 35 percent. Najznámejšou a najpopulárnejšou domácou značkou je Baltika, ktorú BBH vyváža napríklad do Číny a licenciu poskytol aj ukrajinskej spoločnosti Slavutič.
Druhé miesto patrí spoločnosti SUN Interbrew, ktorá má v Rusku osem závodov a trhový podiel 17,8 percenta. Interbrew sa snaží získať trh nielen pomocou vlastných ruských značiek, no i výrobou licenčných pív. Už niekoľko rokov pivovar v Kline vyrába český Staropramen, populárne sú i Stella Artois (Belgicko), Brahma (Brazília), Loewenbrau i Beck's.
Turecký Efes Pilsener sa dostal na tretie miesto po akvizícii jednej z posledných ruských nezávislých spoločností - Krasnyj Vostok. Ako uviedol portál foodmarket.spb.ru po akvizícii má Efes v Rusku tri pivovary, jeho podiel na trhu stúpol na jedenásť percent a v predaji sa spolieha na značky Efes, Staryj Melnik a Zlatoprameň.
Štvrté miesto so šesťpercentným podielom si drží najvýznamnejší domáci hráč - Očakovo. "Ponuky na kúpu k nám prichádzajú pravidelne," komentoval generálny riaditeľ Vladimir Antonov pre Business Analytica a dodal: "Majitelia spoločnosti sa však jednoznačne rozhodli Očakovo nepredať."
Zaujímavosťou je, že pivovar úspešne predáva svoju produkciu aj v USA. "Podľa štatistík žije v USA asi päť miliónov emigrantov z bývalého Sovietskeho zväzu. To sú naši potenciálni kupujúci, pamätajú si našu značku," komentoval exportnú stratégiu obchodný riaditeľ Vladimir Kočetov.

Velkopopovický Kozel made in Russia
Rusi si zasa pamätajú na Pilsner Urquell. Práve na túto značku sa vo svojej stratégii spolieha SABMiller, druhá najväčšia spoločnosť slovenského trhu a líder trhu v Českej republike.
Majiteľ pivovaru Šariš okrem piva Pilsner Urquell v ruskej Kaluge vyrába i Velkopopovický Kozel, nemecké značky Holstein a Warsteiner, americké pivo Miller a ruské Zolotaja Bočka. Rast predaja vlastných licenčných značiek by mal zvýšiť podiel SABMiller na trhu, ktorý je v súčasnosti na úrovni dvoch percent.

Heineken stavil na Zlatého Bažanta
Rovnakú stratégiu si zvolil i holandský Heineken, číslo jeden na Slovensku. Na ruský trh prišiel neskôr ako ostatní, no medzičasom získal tri pivovary a zorganizoval výrobu i distribúciu niekoľkých licenčných značiek spoločnosti. Ťahúňmi predaja boli vlani pivá Heineken, Amstel i Guiness, vyrobené v Rusku. Tento rok sa objavil Zlatý Bažant a na rade je značka Bud, ktorá patrí americkému Anheuser Bush.
"Zlatý Bažant je kľúčovou značkou spoločnosti Heineken Slovensko a najpopulárnejším pivom na Slovensku. Veríme, že získa plnohodnotné miesto v portfóliu značiek Heinekenu v Rusku i na trhu licencovaného piva," komentoval spustenie výroby Zlatého Bažanta prezident skupiny Heineken v Rusku Roland Pirmez pre tlačové centrum Zväzu ruských pivovarov. Toto pivo vyrába pivovar v Petrohrade.

Výroba piva v Rusku (v mil. hl)
1984

36

1990

31

1995

35

2000

56

2001

65

2002

71

2003

77

2004

84

2005

89

2006

107

Zdroj: www.businessanalytica.ru
01 - Modified: 2003-03-26 13:47:16 - Feat.: 0 - Title: Vojna online: Schyľuje sa k najväčšej bitke tejto vojny? 02 - Modified: 2003-03-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Spojenci zajali 4-tisíc Iračanov
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 10:05