Automobilový koncern General Motors sa po niekoľkomesačnom naťahovaní dohodol odborovou organizáciou United Auto Workers (UAW) o bývalej dcérskej firme Delphi. Firma vyrába rôzne montážne komponenty a pohrozila štrajkom, ktorý by podľa denníka Financial Times Deutschland prinútil GM zastaviť výrobu v mnohých továrňach v USA. Analytici boli presvedčení, že táto situácia prinúti koncern vyhlásiť platobnú neschopnosť. O to viac, že kolos vlani vykázal z obratu 193 miliárd dolárov stratu 10,6 miliardy dolárov.
Kauza Delphi
K vysokej strate prispel najmä problém s Delphi, ktorý v októbri 2005 vyhlásil bankrot. Delphi bol až do roku 1999 dcérou GM a odbory dosiahli pre zamestnancov veľké výhody. GM sa vtedy napríklad zaviazal k tomu, že prevezme dôchodkové záväzky Delphi, ak skrachuje pred rokom 2007. Tieto záväzky sú vyčíslené na 11 miliárd dolárov.
Keď správca konkurznej podstaty Steve Miller vyhlásil, že v USA bude musieť zrušiť 20-tisíc z celkovo 34-tisíc miest a znížiť hodinovú mzdu z 27 dolárov na 12,50 dolára, zamestnanci aj odbory boli šokovaní. Okamžite pohrozili štrajkmi. Hrozbu sa predsedovi Predstavenstva Rickovi Wagonerovi podarilo odvrátiť kompromisom, že päťtisíc ľudí prejde pod krídla GM.
Wagoner stavil na to, že veľká časť zo 43-tisíc predčasne penzionovaných zamestnancov príjme odstupné. Výmenou za to ponúka 13-tisícom pracovníkov jednorazovo až 35-tisíc dolárov a zachovanie nárokov na dôchodkové a zdravotné zabezpečenie. Približne 100-tisíc zamestnancom, ktorí nemôžu odísť do dôchodku, ponúka odstupné až do výšky 140-tisíc. Ak všetci pracovníci na tento plán pristúpia, bude to stáť GM zhruba 1,5 miliardy dolárov.
Ťažšia úloha než invázia do Iraku
Keby energia a optimizmus Wagonera stačili na sanáciu GM, nemusel by sa nikto obávať. No zmena situácie GM nezávisí len od jeho bojovnosti. "Zvrátiť situáciu v GM je ťažšia logistická a riadiaca úloha než invázia do Iraku," hovorí nemenovaný bankár. V prvom rade sú to odbory, ktoré si pomaly musia zvyknúť na to, že sa musia vzdať časti samaritánstva.
Dôvodov je hneď niekoľko, no našťastie má koncern k dispozícii hotovosť viac než 20 miliárd dolárov, ktorá Wagonerovi poskytne čas. Jeho prvý sanačný krok pochádza zrejme z manažérskeho šlabikára: do roku 2008 má v USA a Kanade zmiznúť 30-tisíc miest a svoje brány zatvoriť deväť tovární. Aj manažment musí prispieť svojou troškou do mlyna a vzdať sa časti príjmov, sám Wagoner sa podľa CNNMoney.com vzdal 50 percent. Akcionári zas musia počítať s polovičnými dividendami.
No podľa expertov tieto kroky znížia prevádzkové náklady v USA a Kanade, ktoré v súčasnosti dosahujú zhruba 41 miliárd dolárov, najviac o 1,5 miliardy dolárov ročne. Wall Street kritizuje, že ohlásené opatrenia nestačia. Najväčšie obavy vyvolávajú vysoké náklady na zdravotné a dôchodkové zabezpečenie. Podľa denníka Die Welt len vlani musel koncern na zdravotné zabezpečenie a dôchodky svojich pracovníkov zaplatiť 5,6 miliardy dolárov. Nečudo, veď na dvoch aktívnych zamestnancov pripadá päť dôchodcov. A tak z každého predaného Cadillacu, Buicku alebo Chevroletu ide 1 500 dolárov do zamestnaneckého fondu zdravotného poistenia. K tomu sa pridružuje aj obrovská zadlženosť -- 300 miliárd dolárov.
Veľké bremeno tvoria aj platy. Kým Toyota platí zhruba 22 dolárov za hodinu a má vedľajšie náklady 13 dolárov, zamestnanci GM zarábajú priemerne 27 dolárov plus vedľajšie náklady 35 dolárov. Aj tu si budú musieť odbory pustiť žilou, ak má mať koncern šancu prežiť.
A nakoniec situáciu komplikuje fakt, že GM dýchajú na krk konkurenti zo zámoria: Toyota, Hyundai, Nissan, Mercedes, BMW či Volkswagen. Zdražovanie benzínu totiž prinútilo Američanov prehodnotiť svoj vzťah k "smädným" športovo-úžitkovým vozidlám z dielne GM.
Kľúčové body dohody GM a UAW
-- Zamestnanci GM a Delphi s nárokom na dôchodok získajú jednorazovo 35-tisíc dolárov plus normálny dôchodok a zdravotné poistenie.
-- Zamestnanci, ktorí pracujú v GM viac než 10 rokov, dostanú jednorazovo 140-tisíc dolárov, ak sa vzdajú nároku na zdravotné zabezpečenie.
-- Zamestnanci, ktorí pracujú v GM menej než 10 rokov, dostanú jednorazovo 70-tisíc dolárov, ak sa vzdajú nároku na zdravotné zabezpečenie.
-- GM ponúkne miesta piatim tisícom zamestnancom Delphi, ktorí boli zamestnancami GM pred odčlenením Delphi v roku 1999.