StoryEditor

Trh lacných letov je nasýtený

24.06.2005, 00:00
Autor:
TASRTASR
Na trhu v Európe sa v strednodobom výhľade presadia iba dve nízkonákladové aerolínie. Predpokladaný rast trhu nebude stačiť na to, aby veľa nízkonákladových aerolínií zostalo ziskových. Vyplýva to zo štúdie, ktorú včera vo Frankfurte nad Mohanom zverejnil analytik spoločnosti McKinsey Lucio Pompeo.

Na trhu v Európe sa v strednodobom výhľade presadia iba dve nízkonákladové aerolínie. Do roku 2010 bude trh rásť v priemere iba o 13 percent ročne, čo je podstatne menej ako v predchádzajúcich rokoch, keď prudký rast trhu predstavoval viac ako 50 percent ročne. Predpokladaný rast nebude stačiť na to, aby veľa nízkonákladových aerolínií zostalo ziskových. Vyplýva to zo štúdie, ktorú včera vo Frankfurte nad Mohanom zverejnil analytik spoločnosti McKinsey Lucio Pompeo.
Trh je poznačený nadmernými kapacitami a vstupom národných leteckých spoločností do oblasti nízkonákladových prevádzkovateľov. Náklady, siete a skupiny zákazníkov nízkonákladových spoločností a prevádzkovateľov pravidelných liniek sa budú čoraz viac prekrývať, čo skomplikuje získavanie nových zákazníkov.
Podiel nízkonakladových aerolínií na európskom trhu je v súčasnosti 16 percent a do roku 2010 by sa mal zvýšiť na 24 percent. Naopak, podiel prevádzkovateľov pravidelných liniek klesne z dnešných 66 na 60 percent v roku 2010. Preto sú spoločnosti veľmi zdržanlivé pri objednávkach nových lietadiel. Do roku 2012 si národné aerolínie objednali iba necelých 30 nových lietadiel, zatiaľ čo objednávky najväčších nízkonákladových prevádzkovateľov easyJet, Ryanair a Air Berlin sú desaťnásobné.
Už teraz vidieť prvé znaky nasýtenia trhu. V mestách ako Dublin, Kolín nad Rýnom a Brusel je nadmerná ponuka lacných spoločností, kým Londýn, Liverpool a Štokholm sú už nasýtené a niektoré linky, napríklad Londýn -- Marseille, sa pre nedostatok dopytu zrušili. V dôsledku veľkej ponuky klesajú príjmy na jedného cestujúceho a ziskové sú iba najväčšie spoločnosti na trhu. Naopak, väčšina z 50 až 60 európskych nízkonákladových aerolínií zaznamenala v rokoch 2000 až 2004 straty.
"Keďže obchodný model väčšiny nízkonákladových aerolínií je nastavený na naďalej prudko rastúci trh, bude klesať ich výnosnosť a nevyhnutne potrebujú nové stratégie," tvrdí autor štúdie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 18:13