Pravdepodobne najsledovanejší proces v ekonomickej histórii Švajčiarska sa včera skončil prekvapením. Súd oslobodil všetkých devätnásť manažérov leteckej spoločnosti Swissair od obvinenia, že nelegálnymi obchodmi spôsobili bankrot národného prepravcu. Navyše dostanú tučné odstupné, podľa Denníka Die Welt každý dostane vyše stotisíc švajčiarskych frankov, v prepočte 2,1 miliardy korún. Bývalý šéf Swissairu Mario Corti dostane až 600-tisíc frankov.
Čierny deň
Keď 2. októbra 2001 zostali lietadlá s helvétským krížom pre nedostatok peňazí na zemi, Švajčiari neveriaco hľadeli na televízne obrazovky. Švajčiarska prokuratúra začala vyšetrovať okolnosti bankrotu Swissairu a manažérov obvinila zo sprenevery, z poškodzovania veriteľov a falšovania dokumentov.
Podľa agentúry Bloomberg vedenie oklamalo akcionárov a pripravilo firmu o pätinu hodnoty, keďže nepožiadalo o bankrot, keď sa v septembri 2001 vyjasnila finančná situácia aerolínií.
Bankrot Swissairu bol najväčším firemným krachom v histórii Švajčiarska. V auguste 2001 chýbalo v pokladnici materskej skupiny SAirGroup 2,3 miliardy frankov a spoločnosť mala dlhy 17 miliárd frankov. Firma nemala peniaze na palivo, prevádzkové náklady zhltli všetky dostupné financie. A tak sa 2. októbra zastavili motory a národný prepravca vyhlásil porážku, píše Handelsblatt.
Priveľké ambície
Hlavným dôvodom bola nesprávna "lovecká" stratégia, ktorej cieľom bola expanzia prostredníctvom akvizícií, napríklad stratovej belgickej Sabeny. Lenže manažment sa prerátal a prokuratúra ho obvinila z mizerného riadenia. Pri vyšetrovaní zaplnila štyritisíc fasciklov a žiadala tresty odňatia slobody v rozpätí od šiestich do 28 mesiacov, hoci pripustila podmienečné prepustenie, ako aj vysoké pokuty vo väčšine prípadov.
Podľa Handelsblattu štát aj súkromný sektor spustili rozsiahlu záchrannú akciu, ktorá stála 4,5 miliardy frankov. A tak rok po krachu prevzali aktíva firmy regionálne aerolínie Crossair a vytvorili spoločnosť Swiss International Air Lines. Swiss vzlietol v marci 2002, no po troch stratových rokoch ho napokon vlani prevzala nemecká Lufthansa. Swiss vykázal svoj prvý zisk minulý rok, píše Bloomberg.
Vzostup a pád
1931 -- Swissair vzniká z fúzie Balairu a Ad Astra Aero
1979 -- vznik Crossairu, ktorý sa v roku 1991 stáva dcérou Swissairu
1997 -- vedenie spúšťa "loveckú" sezónu
Október 2001 -- lietadlá zostávajú na zemi
November 2001 -- parlament schválil pomoc 2,1 mld. frankov
2002 -- spojením Crossairu a aktív Swissairu vzniká Swiss
2003 -- Swiss je stratový, rokuje s Lufthansou
2005 -- Swiss a Lufthansa sa dohodli na prevzatí