StoryEditor

Brusel uprednostní ekoautá

22.05.2007, 00:00
Ministri hospodárstva krajín EÚ včera podporili myšlienku, aby Európska komisia pri zavádzaní kvót na emisie oxidu uhličitého na autá brala do úvahy technické parametre jednotlivých modelov, napríklad objem motora.

Ministri tiež odobrili návrh komisie, aby sa emisné kvóty znižovali nielen zmenami v motoroch, ale napríklad aj lepšími pneumatikami.
"Nedajú sa miešať hrušky s jablkami. To isté platí aj pre autá a ich emisie CO2," vyhlásil po rokovaní nemecký minister hospodárstva Michael Glos. Budú sa teda brať do úvahy rôzne situácie v rôznych členských štátoch, dodal.
Komisia vo februári navrhla v rámci boja proti globálnemu otepľovaniu obmedziť emisie nových osobných áut na 130 gramov oxidu uhličitého na kilometer do roku 2012. Reagovala na to, že väčšina európskych automobiliek neplní dobrovoľnú dohodu, podľa ktorej majú znížiť emisie do budúceho roku na 140 gramov CO2.
Plošné limity pre výrobcov áut podporujú napríklad Taliansko či Francúzsko, ktorých automobilky vyrábajú menšie vozidlá. Naopak, Nemecko, ktoré v súčasnosti predsedá únii a kde sa vyrába veľa veľkých áut, chce, aby boj proti emisiám bral do úvahy technické parametre vozidiel.
Komisia pôvodne chcela znížiť emisie na 120 gramov na kilometer, ale pod tlakom automobiliek ustúpila. Obmedzenie na 130 gramov by sa podľa Bruselu malo docieliť zmenami v motoroch a znížením o ďalších desať gramov zlepšením kvality pneumatík, klimatizácie či radenia, ktoré majú vplyv na spotrebu paliva.
Ministri hospodárstva včera tento "integrovaný" prístup podporili. Súčasne zdôraznili, že európsky automobilový priemysel musí zostať aj v boji proti globálnemu otepľovaniu konkurencieschopný na svetovej scéne a vyzvali komisiu, aby rozhodovala na základe štúdií o dosahu. Podľa nich by sa všetci výrobcovia mali aj ďalej usilovať znížiť emisie.
Včerajšia debata o emisiách bola akýmsi zahrievacím kolom. Definitívne budú členské štáty rozhodovať o návrhu komisie na júnovej schôdzke ministrov životného prostredia. Komisia by následne koncom tohto alebo začiatkom budúceho roku mala pripraviť návrh legislatívy.

Off-roady majú problém
Nové európske autá vypúšťajú do ovzdušia priemerne 161 gramov CO2 na kilometer. Kia Cee'd zo Žiliny návrh komisie s priemerným objemom emisií 125 gramov na kilometer spĺňa už dnes. Pod limitom by mal byť aj model 207 z trnavského závodu PSA Peugeot Citroën. Problémy môžu mať off-roady vyrábané Volkswagenom v Bratislave.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. apríl 2024 17:28