Maďarské štátne železnice MÁV Rt. sa zúčastňujú v slovenskom privatizačnom tendri na predaj Železničnej spoločnosti Cargo v rámci svojej stratégie partnerstva s inými spoločnosťami. Zároveň je to nevyhnutný boj o udržanie sa na trhu železničnej nákladnej dopravy.
Maďarský záujemca o kúpu Carga sa dostal do užšieho výberového kola popri ďalších siedmich účastníkoch spolu s nemenovanou slovenskou investičnou firmou. Vedenie MÁV-u síce už potvrdilo, že v konzorciu uchádzajúcom sa o kúpu Carga má slovenského partnera, jeho meno však zatiaľ neprezradilo. Podľa predpokladov niektorých médií by ním mohla byť skupina Slavia Capital, no táto informácia sa oficiálne nepotvrdila.
",Pre účasť v slovenskom privatizačnom procese MÁV disponuje podporným listom maďarskej vlády. Slovenská a maďarská nákladná preprava sa môžu vzájomne posilniť z vyplývajúcej geografickej polohy a slovenské Cargo znamená aj dobrú obchodnú možnosť," informoval podľa internetových novín Origo zástupca generálneho riaditeľa MÁV pre stratégiu Tamás Kozák.
Ak by bol MÁV vynechaný z tejto privatizácie, z dlhodobého hľadiska by to bolo vážnym rizikom. V takom prípade by mohol byť dokonca vytlačený z európskeho trhu železničnej nákladnej prepravy v smere západ -- východ, zdôvodnil Kozák nevyhnutnosť účasti v spomínanom tendri. Podľa predpokladov nemecké železnice, ktoré okrem českých a rakúskych železníc tiež pokračujú v privatizácii Carga, plánujú v druhom kole uzavrieť strategické partnerstvo práve s MÁV-om.
S cieľom zvýšiť efektívnosť a konkurenčnú schopnosť vlastnej nákladnej prepravy MÁV zakladá od septembra samostatnú akciovú spoločnosť so základným imaním 20 mil. forintov. Jej súčasťou bude od začiatku budúceho roka výlučne iba tunajšie Cargo, fungujúce doteraz v železničnom podniku ako podriadená obchodná prevádzka. Informoval o tom na tlačovej besede ústredný riaditeľ MÁV Imre Kovács.
V tomto roku podľa neho plánuje MÁV z nákladnej prepravy získať príjmy vo výške 89,9 mld. HUF (vyše 14 mld. Sk) a dosiahnuť zisk 6,2 mld. HUF (976 mil. Sk). Vlani v tejto činnosti napriek tržbám 86,9 mld. HUF výnimočne vykázali stratu 196 mil. HUF, čo súviselo najmä so zvýšením poplatkov za využívanie železničných dráh, ako aj s inými vyššími výdavkami.
Znižovanie počtu zamestnancov na celých železniciach sa nevyhlo ani nákladnej preprave napriek jej priaznivým výsledkom. Len od roku 2003 do konca tohto roka sa množstvo pracovníkov na tomto úseku postupne znižuje zo 6 200 na 4 400. Za takmer dva uplynulé roky ich počet v podniku celkovo klesol asi o 20 percent.
MÁV ako celok inak stále zápasí s finančnými problémami, ktoré sa najmä v posledných troch rokoch prehĺbili nehľadiac na úsporné opatrenia. Po vlaňajších 50 mld. v tomto roku očakáva stratu už okolo 80 mld. HUF a scvrknutie vlastného kapitálu na 55 -- 60 mld. HUF. Zadlženosť podniku už pritom dosahuje okolo 200 mld. HUF pri výške základného imania 180 mld. HUF. Ministerstvo dopravy navyše mieni znížiť výšku jeho základného imania o 100 mld., teda zhruba na úroveň aktuálnej ročnej stratovosti. To by však podľa miestnych pozorovateľov mohlo sťažiť existenciu železníc až natoľko, že by jej hrozil bankrot.
StoryEditor
Cargo je pre maďarské MÁV kľúčové
Maďarské štátne železnice MÁV Rt. sa zúčastňujú v slovenskom privatizačnom tendri na predaj Železničnej spoločnosti Cargo v rámci svojej stratégie partnerstva s inými spoločnosťami. Zároveň je to nevyhnutný boj o udržanie sa na trhu železničnej nákladnej dopravy.