Spotrebitelia strácajú záujem o oblečenie z trhovísk. Za nákupmi sa čoraz viac vyberajú do nákupných centier, obchodných domov alebo do špecializovaných predajní v centrách veľkých miest.
V tomto trende sa Slovensko približuje k iným vyspelým krajinám Európy. Frankfurtská poradenská spoločnosť HML Modemarketing na základe svojho prieskumu očakáva, že takzvaný lacný trh s oblečením bude v budúcnosti strácať svoje pozície.
Tržnica je prvým či druhým najpreferovanejším miestom nákupu oblečenia už len pre 19 percent obyvateľov Slovenska. Koncom minulého roku bola pritom preferencia nakupovania šatstva v stánkoch na trhoviskách až o 14 percent nižšia ako v roku 2005. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia.
Oľga Drahovská z agentúry pre prieskum trhu Terno predpokladá, že obľúbenosť trhovísk ako miest nákupov oblečenia klesla predovšetkým vo väčších mestách. V nich je totiž nielen väčšia koncentrácia kamenných predajní s oblečením, ale ľudia tam majú aj viac peňazí a väčší záujem o kvalitný tovar či módne značky.
Pod zmenu nákupných zvyklostí spotrebiteľov sa okrem vyššej kúpnej sily Slovákov výrazne podpísal aj nárast predajných plôch špecializovaných obchodov a nákupných centier. Nové obchodné parky sa snažia svoje predajné plochy prenajať odevným značkám, ktoré sú známe v celej Európe.
Podľa Lucie Rozborovej z GfK Slovakia takmer polovica obyvateľov pri kúpe kusového textilu a odevov preferuje predajne v centrách miest. "Oblečenie v centrách vyberajú najmä obyvatelia menších miest, ktorí nemajú toľko možností nákupu v hypermarketoch a obchodných centrách na okraji," dodáva Drahovská.
Najmenej priaznivcov majú predajne v centre miest Bratislavského kraja. Pri nákupoch oblečenia ich preferuje len necelá tretina obyvateľov. V tomto kraji má dominantné postavenie Bratislava a veľká časť obľúbených obchodov s oblečením je v nákupných centrách na okrajoch mesta, nie v jeho centre. Najväčšiu, až 56-percentnú obľubu nakupovania odevov v centre mesta, naopak, prieskum zaznamenal v Žilinskom kraji.
Predajne, v ktorých obyvatelia Slovenska najviac nakupujú textil a odevy | |
Menšia špecializovaná samoobslužná predajňa | 35 |
Veľká špecializovaná samoobslužná predajňa | 31,9 |
Pultová špecializovaná predajňa | 28,1 |
Obchodný dom | 24,9 |
Hypermarket | 21,9 |
Stánok, tržnica | 19 |
Supermarket, veľká predajňa | 16,1 |
Priamy predaj | 3,7 |
Veľkoobchod, cash and carry | 1,6 |
Iné | 17,8 |
* Číslo v tabuľke vyjadruje podiel respondentov, pre ktorých je daný typ predajne prvým alebo druhým najdôležitejším miestom nákupu oblečenia. Respondenmti menovali dve najpreferovanejšie miesta, preto je súčet 200%. | |
Zdroj : GfK Slovakia, február 2007 |