StoryEditor

Škoda začala štrajkovať

17.04.2007, 00:00
Autor:
ČTKČTK

Zamestnanci automobilky Škoda Auto dnes o šiestej ráno na začiatku rannej zmeny vstúpili do štrajku. Na 2,5 hodiny odstúpia od strojov a rovnako dlhý štrajk sa bude opakovať aj v ďalších dvoch zmenách.
V praxi to znamená, že dnes sa v škodovke nevyrobí ani jedno. Automobilka obyčajne vyrobí denne 2 500 áut a jednodenný štrajk jej spôsobí škodu asi 55 miliónov Kč, v prepočte 65,7 milióna Sk. No zatiaľ nie je isté, či štrajk bude iba dnes, pretože odborári ho naplánovali ako časovo neobmedzený.
Škoda štrajkuje pre neúspešné rokovania o novej kolektívnej zmluve, ktoré sa ťahajú už od konca januára. Odbory pôvodne požadovali zvýšenie platov o sedemnásť percent, čo by spolu s ďalšími bonusmi predstavovalo 24-percentný nárast.
Vedenie automobilky tieto požiadavky odmietlo. Minulý týždeň prišlo s kompromisným návrhom na zvýšenie platov o desať percent v tomto aj budúcom roku. K tomu ponúklo ročný bonus desaťtisíc Kč, ktorý sa mohol zvýšiť podľa hospodárenia spoločnosti, zvýšenie príspevku na dôchodkové pripoistenie z 300 na 400 Kč a inflačnú doložku od polovice budúceho roka. Inflačná doložka by však pripadla do úvahy iba v prípade, že inflácia presiahne tri percentá.
Tento návrh by v praxi znamenal celkové zvýšenie platov o trinásť percent, čiže vyše tritisíc českých korún mesačne na jedného zamestnanca.
Keďže odbory návrh zamietli pre nespokojnosť s inflačnou doložkou, vedenie automobilky v piatok svoj návrh stiahlo. Platí tak pôvodná ponuka na zvýšenie platov o 7,5 percenta v tomto a o 2,5 percenta v budúcom roku.
Pred výrazným rastom miezd v najväčšej českej firme varoval aj prezident Václav Klaus a pri návšteve závodu v Kvasinách vyzval vedenie Škody, aby platy veľmi nezvyšovali. "Signálny efekt, ktorý príde z tejto dohody pre zbytok ekonomiky, by som ako ekonóm v žiadnom prípade nepodceňoval," povedal Klaus a dodal: "Čo unesie Škoda Auto, nemusí byť presne tým, čo môžu uniesť niektoré iné české firmy."

Štrajky automobiliek
Jún 2003 -- Štvortýždňový štrajk kovospracujúceho sektora vo východnom Nemecku ochromil automobilový priemysel.
Apríl 2004 -- 24-hodinový štrajk v SEAT-e za vyššie víkendové odmeny.
Máj 2004 -- Trojtýždňový štrajk vo Fiate kvôli mzdám zastavil prakticky celú výrobu áut v krajine.
Jún 2004 -- Niekoľkodňové protesty proti predĺženiu pracovného času v DaimlerChrysleri.
Október 2004 -- Protest v Opli proti plánovanému prepúšťaniu. Štrajk prinútil zastaviť výrobu aj v ďalších továrňach Opla.
November 2004 -- Mzdová dohoda na poslednú chvíľu odvrátila hrozbu prvého štrajku v histórii Volkswagenu
November 2006 -- Štrajk v bruselskom závode VW pre obavy o jeho osud, keď koncern oznámil, že tu mieni ukončiť výrobu Golfu. Protest v januári tohto roka ukončil prísľub na výrobu nových malých Audi A1.
Január 2007 -- Zamestnanci bruselskej továrne VW opäť štrajkovali pre nespokojnosť s odstupným pre prepustených pracovníkov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 12:01