V boji o autopožičovňu Europcar, dcéru koncernu Volkswagen, má francúzsky finančný investor Eurazeo najlepšie šance na víťazstvo. Podľa informácií denníka Die Welt koncern od začiatku týždňa exkluzívne rokuje s Francúzmi, ktorí zo všetkých potenciálnych kupcov ponúkli najvyššiu cenu. Hoci sa hovorca VW k záležitosti odmietol vyjadriť, znalci očakávajú uzatvorenie zmluvy do konca tohto týždňa.
VW chce z predaja požičovne vyťažiť až tri miliardy eur, z čoho dve miliardy eur tvoria dlhy, ktoré Europcar nahromadil najmä kvôli nákupu nových vozidiel. Skutočná cena spoločnosti tak dosahuje zhruba miliardu eur.
Sedem záujemcov
V posledných týždňoch sa o Europcar zaujímalo viacero spoločností. Podľa denníka Financial Times Deutschland išlo o Allianz Capital Partners, amerických investorov Carlyle, Cerberus a JP Morgan Partners či americkú požičovňu automobilov Hertz. Z Nemecka sa na súťaži zúčastňoval konkurenčný Sixt v spolupráci s americkým investorom Apax.
Konkurenti, čiže Hertz, Sixt a Cerberus, ktorý v USA vlastní autopožičovne ANC a jeho dcéry National a Alamo, mali počas úvodných rokovaní horšiu pozíciu, pretože koncern im neposkytol niektoré informácie, napríklad o strategickom smerovaní Europcaru. Celú transakciu koordinuje investičná banka Citigroup.
Silné slovo zamestnancov
Pre záujemcov nemusí byť veľmi príjemné zistenie, že VW pri rozhodovaní umožní vyjadrenie aj nemeckým, francúzskym a španielskym zástupcom zamestnancov Europcaru. "Zamestnanci dostanú možnosť rokovať s poslednými dvomi kandidátmi o ich úmysloch s Europcarom," uviedol pre Financial Times Deutschland nemenovaný zdroj.
Pocítil to najmä Sixt a Cerberus, ktorých pozíciu oslabil nesúhlas zástupcov závodnej rady VW. Tí sa obávali, že priami konkurenti v prípade úspechu začnú vo veľkom rušiť pracovné miesta. O to viac, že sa očakáva rušenie miest Sixtu v Nemecku. Predseda závodnej rady Bernd Lubig poukázal aj na masívne protesty zamestnancov v 90. rokoch, keď sa Sixt prvýkrát pokúšal o akvizíciu Europcaru. No Sixt mal aj problémy s protimonopolným úradom. Keďže na nemeckom trhu má podiel 26 percent, musel by sa vzdať časti činnosti Europcaru na domácom trhu. V podobnej situácii sa nachádza aj Hertz, pretože po získaní Europcaru by na nemeckom trhu dosiahol 36-percentný podiel.
Europcar a burze
VW pôvodne zvažoval aj uvedenie akcií Europcaru na parížskej burze, čím by sa zvýšil tlak na záujemcov a koncern si od tohto kroku sľuboval vyššiu cenu. Splnomocnenec VW pre predaj Europcaru Stefan Jacoby ďalej uviedol, že autopožičovňu získa iba ten záujemca, ktorý sa zaviaže, že ju nerozdelí na menšie subjekty.
Koncern sa zbavuje autopožičovne kvôli nákladom a predaj je súčasťou reštrukturalizačného programu. Zatiaľ nie je jasné, či si VW ponechá v Europcare aspoň menšinový podiel, keďže autopožičovňa predstavuje dôležitý odbytový a marketingový kanál a zmena majiteľa by mohla zmeniť podmienky v neprospech VW. Z toho dôvodu analytici považujú menšinový podiel za rozumný.
Europcar
Europcar vlani zaznamenal vzostup obratu o deväť percent na 1,28 miliardy eur a zisku pred zdanením dokonca o 20 percent na 101 miliónov eur. Počet prenajatých dní stúpol takmer o 12 percent na 36,3 milióna. Spoločnosť si týmito výsledkami upevnila svoje prvenstvo na európskom trhu, dvojkou je jej mníchovský konkurent Sixt. No Europcar expanduje aj v zahraničí a najväčší rozvoj zaznamenal v Latinskej a Južnej Amerike, kde rámcové dohody pokrývajú 20 percent krajín.
Eurozeo
Eurozeo je v Nemecku relatívne neznáma investičná spoločnosť, ktorá je kótovaná v Paríži a spravuje zhruba päť miliárd eur. Podľa vlastných údajov investuje najmä do firiem s veľkým rozvojovým potenciálom. Eurazeo napríklad v decembri 2004 spolu s Merrill lynch Global Private Equity a Clayton, Dubilier & Rice získal predajcu elektronických komponentov Rexel. V apríli 2003 zasa získal výrobcu satelitnej techniky Eutelsat.