Po USA aj európska legislatíva vychádza v ústrety požiadavkám spoločnosti na väčšiu zodpovednosť firiem. Jej cieľom je uľahčiť spotrebiteľom prístup k spravodlivosti, firmy musia prevziať väčšiu zodpovednosť a za svoje chyby aj zaplatiť. Príkladom v praxi je Rakúsko, kde od 1. januára platí zákon o zodpovednosti firiem.
Podľa denníka Die Presse to v praxi znamená, že spoločnosti ponesú zodpovednosť za trestné činy svojich zamestnancov, ktorých mená ani nemusia byť známe. Predstaviteľ priemyselnej poisťovne Ace Engelbert Brenner považuje zákon za signál, že spotrebitelia už nie sú viac ochotní veriť na náhodné alebo ojedinelé udalosti.
Právnik Florian Kremslehner z kancelárie Dorda Brugger Jordis však upozorňuje na niekoľko závažných problémov. Poškodení sa podľa jeho názoru budú častejšie snažiť o trestné stíhanie, aby sa vyhli riskantnému občianskoprávnemu sporu. V prípade trestnoprávneho konania totiž získa podklady pre občianskoprávny proces v podstate zdarma. To znamená, že ak poškodený chce odškodné a ešte nie je jasné, či ujmu skutočne spôsobila daná spoločnosť, stačí mu podať žalobu a vyčkať na výsledok.
Kremslehner radí firmám, aby prijali opatrenia, ktoré znížia riziko, že sa spolu so zamestnancami alebo vedením ocitnú na lavici obžalovaných. K tomu patrí jasná definícia zodpovednosti jednotlivých zamestnancov a manažérov a priebežné dokumentovanie rozhodovacieho procesu. V prípade trestnoprávneho procesu môže firma dokázať aspoň to, že urobila všetko na zníženie škôd. Právnik odporúča aj prizvanie externých poradcov, napríklad audítorov alebo poisťovacích maklérov, ktorí by mohli zabrániť vzniku škôd alebo obmedziť ich rozsah.
Na druhej strane spoločnosti sa nemôžu poistiť proti všetkým škodám. Brenner poukazuje na prípad jedného rakúskeho podnikateľa, ktorý kúpil podnik v Maďarsku. Časom sa zistila kontaminácia podlahy, avšak predajca už nemal peniaze a podnikateľ tak musel sám zaplatiť sanáciu, ktorá dosiahla 80 percent kúpnej ceny. Poisťovňa navyše nič nezaplatila, pretože podnikateľ pred kúpou nedal podlahu preveriť, a teda zanedbal svoju povinnosť.
Z hľadiska nedbalosti ponúkajú poisťovne poradenstvo, ktoré pochádza z USA a v Európe je čoraz žiadanejšie. Riadenie rizík môže nielen znižovať poistné, ale je aj jedným z predpokladov na uzatvorenie poistnej zmluvy. A ak poradca neodhalí hrubú nedbalosť, ktorá by neskôr mohla spôsobiť škody, tiež ponesie zodpovednosť.
Experti však v Európe neočakávajú taký rozmach žalobcovskej mentality ako v USA, kde je vysoké odškodné na dennom poriadku. Podľa nich je rozdiel v menšej potrebe ochrany spotrebiteľa. Kým v USA si môže hocikto otvoriť napríklad autoservis, v Európe sú na to potrebné licencie alebo koncesie. A procesy v Amerike podporujú aj advokáti, ktorí namiesto honoráru inkasujú časť odškodného.
StoryEditor