StoryEditor

Európske cesty môžu patriť hybridom

09.12.2007, 23:00

Splodiny európskych ciest každých päť rokov znižujú emisné normy Euro. Súčasná štvrtá verzia smernice počíta s emisiami 130 gramov na kilometer. Podľa Juraja Vydareného z Kia Motors Sales sa otázka o emisiách škodlivín stáva aj pre bežného zákazníka čoraz dôležitejšou.
Stále však kľúčovou je spotreba paliva. "Medzi spotrebu a emisie škodlivín síce nemožno stanoviť čistú priamu úmeru, ale istá súvislosť tu je. Jednoducho úspornejšie autá produkujú spravidla menej škodlivín. Takto nepriamo sú zákazníci motivovaní kupovať ekologickejšie autá aj bez dodatočného zdaňovania. To sa týka aj firemných zákazníkov, pre ktorých je palivo nákladom," vysvetľuje Vydarený.
Efektivita nad všetko
Zároveň však súčasné normy hrajú na dve strany. Opatrenie by totiž mali zohľadňovať nielen vyprodukované emisie, ale nejakým spôsobom aj užitočnosť auta. "Skutočnosť, že vozidlo má emisie oxidu uhličitého na úrovni zhruba 230 gramov na kilometer, môže následne znamenať, že odvezie napríklad dvakrát väčší náklad ako jedno vozidlo s emisiami na úrovni napríklad 118 gramov na kilometer. Bude jednoducho dvakrát efektívnejšie," tvrdí Vydarený.
Lákavé to môže byť najmä pre firemné vozidlá. Vydarený dodáva, že ak majitelia vozových parkov motivovaní daňovými úľavami nakúpia radšej po dve vozidlá s nízkymi emisiami, ktoré budú mať polovičnú efektivitu jedného "neekologického" vozidla, bude v konečnom dôsledku na cestách viac áut, ktoré budú produkovať viac škodlivín už aj preto, lebo to spôsobí ďalšie preťažovanie cestnej siete a spomaľovanie dopravy.
Smer je daný
Na ekológiu však môžu viac vplývať nízkoemisné vozidlá bežnej dopravy. Všetky automobilky pôsobiace na Slovensku s týmito technológiami vo svojej výrobe počítajú. "Koncern Volkswagen má veľkú základňu ekologických vozidiel. Predstavil sa novým radom BlueMotion modelov. Medzi zákazníkmi s nimi dosahujeme úspech, ktorý nás utvrdzuje, že ideme správnym smerom. Zároveň sledujeme cestu Volkswagen Powertrain- a palivovú stratégiu s hybridnými motormi, pretože považujeme palivové články na jednej strane a syntetické palivo a slnečné kolektory na strane druhej za riešenia budúcnosti," tvrdí Vladimír Machalík z komunikačného oddelenia Volkswagenu Slovakia.
Automobilka pritom stavila už aj na štúdie s nulovými emisiami, ktoré jazdia na elektromotor napájaný palivovými článkami. Práve k novým technológiám pristupuje čoraz viac výrobcov, ako aj zákazníkov. Dnešné technológie sú totiž viac budúcimi než súčasnými.
Riešenia v hybridoch
Napriek tomu záujem šoférujúcej verejnosti rastie. V súčasnosti je európsky podiel napríklad hybridných verzií Lexus modelov z celkového predaja 30 percent. Na Slovensku dokonca tento ukazovateľ dosiahol 40 percent. "Najviac sa na tomto fakte podieľa modelová rada Rx. Oproti vlaňajšku pritom očakávame až stopercentný nárast predaja. Minuloročný hybridný model GS 450h čaká v roku 2008 úprava," tvrdí Petra Tomová z Toyota Motor Slovakia.
Lexus je v súčasnosti na našom trhu spolu s materskou Toyotou jedinou značkou, ktorá ponúka plne hybridné modely. "Úspechom je, že automobilový svet začína prijímať hybridnú technológiu za štandard, s ktorým sa počíta aj ďalej," dodáva Tomová.
Technológia hybridného pohonu začína v našich končinách odburávať predsudky. Nový pohon totiž spolu s minimálnymi emisiami vytvára vyšší výkon. Táto technológia je preto v súčasnosti vlajkovou loďou nového trendu, ktorý sa Európska únia snaží docieliť.
Dnešné motory neskončili
Hybridy však nateraz vyhrané nemajú. Zážihové a vznetové motory budú aj v nasledujúcej dekáde pravdepodobne prevažovať. Ich vývoj sa totiž ešte neskončil. Cieľom Toyoty je teraz nájsť efektívnejšie riešenia pri spaľovaní, ako tomu bolo doteraz. Nové integrované technológie vnútri motora optimalizujú spotrebu. Len na pleciach výkonnosti áut však dnešný udržateľný rozvoj nemožno nechať. Pre ekológiu je totiž kľúčové aj spracovanie na konci ich životnosti, tak aby sa čo najviac využila energia a minimalizoval odpad. Do roku 2015 by tak najlepšími premennými v ekologickej rovnici bolo 85 percent recyklovateľnej hmotnosti auta, 10 percent znovuzískanej energie a 5 percent odpadu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. november 2024 07:26