Za prvých päť mesiacov si motorku kúpilo viac ako 2 881 ľudí a všetko nasvedčuje tomu, že v tomto roku padne nový rekord. Vyplýva to z údajov zverejnených Združením automobilového priemyslu.
Záujem o motorky spôsobilo ich výrazné zlacnenie v reakcii na zhodnocovanie koruny. "Tovar nakupujeme v eurách. Motorky, ktoré ešte pred rokom stáli v prepočte 350-tisíc, dnes vyjdú na 270-tisíc korún," vyčíslil zlacňovanie konateľ bratislavského predajcu U.M.S Marián Uhrinec.
"Nevieme síce predpokladať vývoj cien v budúcnosti, pretože cenovú politiku tvoria fabriky a trh, no kúpyschopnosť spotrebiteľov každoročne stúpa s rastom platov," dodáva.
Niektorí predajcovia prišli od minulého roka s novinkou. Priamo v predajniach ponúkajú zákazníkom úvery a lízingy, podobne ako predajcovia áut. Vytvorili tak službu, vďaka ktorej si motorku môže kúpiť aj ten, kto na ňu momentálne nemá. "Ďalšou výhodou je, že zákazníkom šetríme čas," vysvetľuje Uhrinec.
Európska únia bojuje za čistý vzduch a tomu sa prispôsobujú aj výrobcovia motoriek. Hľadajú alternatívne riešenia, ako šetriť životné prostredie. Minulý rok bol v Miláne predstavený elektroskúter, ktorý na jedno nabitie prejde 80 kilometrov. Takéto typy motoriek sa začali predávať aj na Slovensku. Počet predaných kusov je zatiaľ nízky v závislosti od vysokej ceny. Pokusy vytvoriť motorky na zemný plyn stroskotali pre veľké nepraktické nádrže.
Takmer všetky motorky dovážané na Slovensko boli vyrobené v Japonsku alebo v európskom závode niektorého z japonských výrobcov. Na Slovensku sa vyrábajú len časti motorov a výfukov. "Trh sa však už napĺňa napodobeninami značkových motoriek vyrobených v Číne. Neexistujú spoľahlivé štatistiky predaných motocyklov, pretože okrem oficiálneho dovozu je aj individuálny, ktorý nie je možné evidovať," vysvetľuje Ján Kmeť zo zvolenskej firmy Joymoto.
Verejnosť si začína uvedomovať, že motorka je nielen štýlová záležitosť, ale aj praktický dopravný prostriedok v mestách. Motocyklisti nie sú viazaní na MHD, stačí malý priestor na zaparkovanie a výhodou sú najmä nízke prevádzkové náklady. "V súčasnosti je ešte stále rozšírený názor, že za cenu motorky sa dá kúpiť auto. Neuvedomujú si však, že motorka spotrebuje štyri litre benzínu na sto kilometrov," hovorí Uhrinec. Najviac sa na Slovensku predávajú práve najlacnejšie modely za 220- až 300-tisíc korún. Zákazníci preferujú mopedy, skútre a takzvané "naháče".
Dobrými zákazníkmi sú ženy a ich počet každý rok pribúda. Sezónu jazdenia ovplyvňuje počasie, kvalitné termooblečenie umožňuje jazdiť aj v chladnejších mesiacoch.
Top 5 značiek
1. Adams 582
2. Honda 373
3. Suzuki 272
4. Yuki 261
5. Keeway 258
Pozn.: Predaj v kusoch od januára do mája 2007.
Zdroj: ZAP SR