StoryEditor

Warner Bros vystupňoval vojnu o DVD

07.01.2008, 23:00

Filmové štúdio Warner Bros spoločnosti Time Warner šokovalo firmy Microsoft a Toshiba, keď sa rozhodlo vydávať svoje filmy na DVD s vysokým rozlíšením už len vo formáte Blu-ray od konkurenčnej spoločnosti Sony, a nie aj na HD DVD, ako doteraz, ktoré jej ponúkala práve Toshiba v spolupráci s americkým Microsoftom. "Spotrebitelia nám v poslednom čase ukázali, že majú o vysoké rozlíšenie Blu-ray väčší záujem. Reagovali sme len na dopyt na trhu," oznámila spoločnosť počas medzinárodného veľtrhu spotrebnej elektroniky v americkom Las Vegas.

Šok pre Toshibu
"Je to šok, nečakali sme to. S Warner máme veľmi dobré vzťahy a dlhú spoluprácu, ktorá siaha ešte do začiatkov technológie DVD. Ale určite to nie je pre nás koniec, ako nám predpovedajú," povedala podľa denníka Financial Times marketingová viceprezidentka Toshiby Jodi Sallyová. Faktom je, že Time Warner ukrajuje z trhu 18 až 20 percent a napriek poklesu predajnosti DVD v minulom roku, prvému vážnejšiemu za desaťročie existencie DVD, ide o finančne lákavý a perspektívny priemysel. "Hoci sa predpokladá pokles predajnosti DVD o 3 percentá aj v tomto roku, nebude to znamenať nič dramatické aj vďaka skorému rozhodnutiu Time Warner," tvrdí podľa agentúry Reuters analytik Rich Greenfield.
Microsoft, ktorý dodáva pre HD DVD softvér, je zároveň aj jedným z jeho najväčších priaznivcov. Podporuje ho cez Xbox 360. V skupine HD DVD tak zostali z veľkých filmových štúdií už len Paramount Pictures s jeho animačnou súčasťou DreamWorks Animation a NBC Univerzal, obe s takmer osminovým podielom, a Miramax a Focus Features, ktoré však majú zanedbateľný podiel na trhu.

Ťah Time Warner
Time Warner ukončí spoluprácu s Toshibou do mája, keď bude vydaný aj jej posledný film vo formáte HD DVD. Pre spotrebiteľov by to nemal byť šok, keďže aj teraz vydáva filmy v oboch formátoch. No kým na americkom trhu na Blu-ray pripadá až 60 percent trhu a tržby za minulý rok za 169 miliónov dolárov (v prepočte 3,837 miliardy Sk), na HD DVD to bolo len 40 percent s tržbami okolo 103 miliónov dolárov. Ako oznámila spoločnosť, v Európe a Ázii je rozdiel ešte markantnejší.
"Veríme, že exkluzívna spolupráca s Toshibou urýchli náš úspech na trhu a prinesie zisk aj pre obchodníkov, producentov či spotrebiteľov," oznámil podľa agentúry AP výkonný riaditeľ Warner Bros Barry Mayer.
Podľa analytikov svojím rozhodnutím môže Time Warner buď ukončiť vojnu medzi jednotlivými spoločnosťami ponúkajúcimi DVD formát s vysokým rozlíšením, alebo, ako sa ukazuje, ju ešte vystupňovať. Pritom až sedem z najznámejších filmových štúdií ponúka svoje filmy na Blu-ray. Okrem Time Warner a Sony Pictures aj Walt Disney, 20th Century Fox, New Line, Lionsgate či Metro Goldwyn Mayer.

Badateľné rozdiely
Spoločnosti pritom stále nie sú celkom zajedno, ktorý formát je výhodnejší. Napriek zjavným technickým prednostiam Blu-ray, sú nevýhodou počiatočné oveľa vyššie náklady. Rozdiely medzi obidvoma formátmi sú však neprehliadnuteľné. Blu-ray má totiž až 50 gigabytový disk na rozdiel od 30 gigabytového HD DVD. Technológia Blu-ray ukladania optických médií využíva modrý laser (na rozdiel od červeného) s nižšou vlnovou dĺžkou. Tým bezkonkurenčne zálohuje jednotlivé súbory a umožňuje uchovať až deväť hodín záznamu vo vysokom rozlíšení na dvojvrstvovom disku, čo je až päťnásobne viac obrazových detailov oproti schopnosti bežného disku DVD, ako aj s viackanálovým zvukom a možnosťou rôznych interaktívnych bonusov.
Obavy filmových spoločností však vyplývajú z toho, že technológie nie sú nijako kompatibilné, a teda sa ani nové disky nedajú prehrávať na starších DVD prehrávačoch.
Sony však postupne pripravuje sama spotrebiteľov na nový formát ponúkajúc im na ňom najnovšie nielen Play Station 3, ale práve cezeň aj možnosť pozerania DVD s takto vysokým rozlíšením.
Na tvorbe Blu-ray diskov sa pritom podieľali aj ďalšie spoločnosti takzvanej Blu-ray Disc Asociation, popri Sony napríklad Apple, Dell, HP, Hitachi, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, TDK či Thomson.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 14:48