StoryEditor

Aerolinky odložili rast v Bratislave

03.01.2008, 23:00
Leteckí prepravcovia odložili plány rastu na bratislavskom letisku. Hoci aerolinky SkyEurope Airlines chceli od polovice januára spustiť pravidelné linky do Moskvy a Istanbulu, v ich letovom pláne tieto destinácie chýbajú.

Či bude nové linky otvárať z Bratislavy Ryanair, ešte tiež nie je jasné a vedenie írskeho nízkonákladového leteckého prepravcu stále zvažuje aj iné mestá.
"V súčasnosti rokujeme s bratislavským letiskom o novej zmluve, týkajúcej sa podmienok na našu prevádzku a letiskových poplatkov. Ak sa súčasný postoj letiska nezmení, v Bratislave rozhodne nebudeme rásť a presunieme naše nové kapacity do Prahy alebo Viedne," odôvodnil pre HN doklad plánov generálny riaditeľ SkyEurope Airlines Jason Bitter.
Podobné rokovania s vedením letiska v Bratislave vedie aj manažment Ryanairu. Írske aerolinky oznámili otvorenie vyše 50 nových liniek po celej Európe. "Ešte nie je rozhodnuté, či niektoré z týchto nových destinácií budú spájať aj hlavné mesto Slovenska, avšak Bratislava patrí medzi letiská, o ktorých sa v rámci prepojenia na nové destinácie rozhoduje," tvrdí obchodný a marketingový manažér aeroliniek pre strednú Európu Tomasz Kulakowski.
Aerolinkám SkyEurope komplikuje spustenie letov do dvoch nových destinácií aj fakt, že ležia mimo Európskej únie. Hoci teda letecká spoločnosť na letné mesiace už oznámila otvorenie liniek do Burgasu, Varny, Catanie, Malagy, Barcelony, Solúnu (Thessaloník), Splitu a Dubrovníka, frekvencia letov na mnohých z nich je nižšia ako vlani a otvorenie ďalších, ako aj osud už ohlásenej pravidelnej linky do Tel Avivu závisí od toho, ako dopadnú rokovania s letiskom.
Ryanair sa chystá ohlásiť ďalšie nové linky, ktoré budú otvorené v najbližších týždňoch. Nízkonákladový prepravca vlani prepravil 50 miliónov pasažierov a tento rok hodlá ich počet zvýšiť na 60 miliónov.
Oživenie niekdajšej expanzie bratislavského letiska má teda nateraz v rukách len trpasličí letecký prepravca Air Slovakia. Ten koncom vlaňajška otvoril linku na londýnske letisko Stansted. Od frekvencie letov dvakrát týždenne však zatiaľ nemožno očakávať veľké zvýšenie počtu cestujúcich.
Hlavným problémom nášho najväčšieho letiska tak zostáva jeho nevyjasnené ďalšie smerovanie a malý podiel klasických leteckých prepravcov, okolo 30 percent, na jeho prevádzke. K tým okrem už spomínanej Air Slovakie patria len Lufthansa s tromi letmi denne do Mníchova a České aerolínie so štyrmi dennými frekvenciami do Prahy. A navyše Bratislave dnes chýba letecké spojenie s mestami ako Brusel, Moskva, Sofia, Bukurešť, Amsterdam, Kolín nad Rýnom či Kodaň, ktoré ešte vlani mala.
Všetko teda smeruje k tomu, že stagnácia letiska v Bratislave sa zopakuje aj v tomto roku. Vlani vybavilo len o štyri percentá viac cestujúcich ako v roku 2006. Rýchlejším tempom rastú niekoľkonásobne väčšie letiská vo Viedni aj v Prahe.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 05:58