StoryEditor

IKEA sa sústredí na zvýšenie predaja

12.02.2003, 23:00

Spoločnosť IKEA v uplynulých piatich až šiestich rokoch investovala do výstavby obchodných domov v Bratislave, Brne, Ostrave a Prahe viac ako 5 mld. Kč. Po tom, ako v roku 2004 otvorí ďalší obchodný dom v hlavnom meste ČR, neplánuje v najbližšom období sieť predajní v tomto regióne ďalej rozširovať. Pre HN to povedal riaditeľ IKEA Group Anders Dahlvig.
"Sústredíme sa na zvýšenie predaja v existujúcich predajniach. Musíme pracovať na tom, aby prinášali zisk, ktorý neskôr môžeme investovať do výstavby ďalších obchodných domov," uviedol. Šéf IKEA pripustil, že sa im nemusí podariť udržať 15- až 30-percentný nárast tržieb ako doposiaľ. "Predpokladáme, že tržby budú kopírovať vývoj ekonomiky. Odhadujem, že v dobrých časoch vzrastú o 10 až 20 %, v období nepriaznivého vývoja ekonomiky môžu ostať na úrovni predchádzajúceho roka," povedal A. Dahlvig. Doplnil, že obrat spoločnosti v ČR by sa mal v tomto roku zvýšiť o 5 % a v SR o 18 %.

NÁRAST OBRATU

IKEA Group dosiahla vo finančnom roku, ktorý sa skončil v auguste 2002, celosvetový obrat 11 mld. eur, v predchádzajúcom obchodnom roku bol jej obrat 10,4 mld. eur. V porovnaní s prechádzajúcim obdobím zaznamenala len nepatrný nárast. "Spomalenie ekonomického vývoja sa nás dotklo veľmi tvrdo. Ak sme v krajinách strednej Európy zaznamenali priemerne 7-percentný rast, v Nemecku bol rast na nulovej úrovni," zdôraznil A. Dahlvig. Nemecko má pritom na celkovom obrate firmy až pätinový podiel, za ním nasledujú USA, Veľká Británia a Francúzsko. V tomto roku IKEA Group očakáva rast na minuloročnej, teda 7-percentnej úrovni.

ZÁUJEM O ĎALŠIE TRHY

Napriek tomu, že IKEA momentálne najrýchlejšie expanduje v USA, obrovský potenciál vidí v čínskom a japonskom trhu. Pred dvadsiatimi rokmi síce na trh v Japonsku už vstúpila, ale stiahla sa z neho. Hlavné dôvody podľa šéfa IKEA Group boli dva -- prvým bolo problematické rozhodnutie vstúpiť na trh formou franchisingového partnerstva, druhým vtedajšia uzavretosť japonského trhu pre medzinárodné spoločnosti. Výšku investície, ktorú podčiarkuje už samotná cena pozemkov v Japonsku, by podľa A. Dahlviga mala vyvážiť vysoká kúpna sila obyvateľstva.
Na ruskom trhu zatiaľ IKEA naráža na vysoké dovozné clo, ktoré obmedzuje možnosti importu. Tento problém chce vyriešiť zvýšením nákupu tovaru od ruských výrobcov, ktorých podiel na celkovom nákupe IKEA je zatiaľ dosť nevýrazný.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. november 2024 05:30