Včera to spoločne vyhlásili vrcholní predstavitelia troch štátom kontrolovaných železničných spoločností.
V západnej Európe štáty podľa nich dotujú železnice v oveľa vyššej miere a od toho sa odráža aj úroveň tamojších tratí, vlakových súprav a ich služieb.
"Robíme všetko pre to, aby bola v súčasnosti prebiehajúca modernizácia tratí na úseku Bratislava - Nové Mesto nad Váhom ukončená do 6. decembra tohto roka. Až potom budeme pokračovať s prácami na ďalších úsekoch," vyhlásil generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Dalibor Zelený.
Jednou z hlavných úloh správcu železničnej dopravnej cesty je podľa šéfa ŽSR vytvorenie efektívneho systému verejného obstarávania a dosiahnutie dlhodobejších - trojročných - kontraktov v oblasti údržby tratí. Tie sú v súčasnosti plánované vždy na jeden rok, pričom železnice vo Veľkej Británii prevádzkujú trate na báze 15-ročných kontraktov. Predĺženie objednávok na službu vo verejnom záujme z jedného na tri roky by rovnako uvítal aj osobný prepravca Železničná spoločnosť Slovensko.
Počet prepravených cestujúcich v osobnej železničnej doprave v priebehu prvých šiestich mesiacov tohto roka klesol takmer o 5 percent oproti rovnakému obdobiu roka 2006. Železnice prepravili vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave spolu 22,8 milióna cestujúcich, o 1,33 milióna menej ako plánovali.
Dosiahnuté tržby za prepravu osôb sú v porovnaní s plánom nižšie o 84 miliónov korún. Podľa šéfa Železničnej spoločnosti Slovensko Milana Chúpka je to najmä v dôsledku meškaní vlakov spôsobených modernizáciou tratí, ako aj vinou súčasného stavu železničných vozňov, ktorý cestujúcich od využívania železničnej dopravy skôr odrádza.
"Pomalá modernizácia vozňových súprav a lokomotív patria k najväčším hendikepom osobnej železničnej dopravy. Polovica z 1 290 vozňov, ktoré využívame, je zastaraných. Náklady na ich prevádzku sú vysoké a prinášajú nám nulový efekt," zdôraznil.
Nákladná Železničná spoločnosť Cargo Slovakia prepravila od začiatku roka do konca júna takmer 24,4 milióna ton tovaru, čo je v porovnaní rovnakým obdobím minulého roka o 600-tisíc ton viac. Na hospodárske výsledky spoločnosti však nepriaznivo vplýva rýchle zhodnocovanie koruny, a to aj napriek hedgingu, ktorým sa Cargo zabezpečilo.
Cargo, ktoré má asi 96-percentný podiel na trhu nákladnej železničnej dopravy, v súčasnosti podľa slov generálneho riaditeľa Mateja Augustína zápasí aj s problémami spojenými s priepustnosťou hraníc tzv. schengenského priestoru a zdržiavaním nákladných vlakov kvôli kontrolám na ukrajinskej hranici.
StoryEditor
Železniciam ubudli cestujúci
Pomalá modernizácia železničných tratí, zastaraný vozňový a rušňový park a najvyšší poplatok za využívanie železničnej dopravnej cesty v Európe patria k najpálčivejším problémom železníc na Slovensku.