StoryEditor

Telekom má zaplatiť 525,8 milióna

27.12.2007, 23:00

Dominantný hráč na telekomunikačnom trhu Slovak Telekom čelí ďalšej niekoľko stomiliónovej pokute. Protimonopolný úrad rozhodol, že musí zaplatiť 525,8 milióna korún za to, že zneužil svoje silné postavenie vlastníka telefónnych liniek.
Slovak Telekom v rokoch 2004 a 2005 novým zákazníkom umožnil polhodinové volania za jednu korunu. Ponúkol im tiež tarify, ktoré umožňovali zákazníkom v určitom čase telefonovať bezplatne. Rovnakú možnosť však nemali desiatky jeho konkurentov. Alternatívni operátori totiž krátko nato, od 1. augusta 2005, museli Telekomu platiť prepojovacie poplatky, ktoré im znemožnili konkurovať jeho akciovým cenám.
Podľa úradu "nastavenie veľkoobchodných a maloobchodných cien zo strany Slovak Telekomu predstavovalo protisúťažnú praktiku stláčania marží". Margin squeeze je praktika takého nastavenia veľkoobchodných a maloobchodných cien dominanta, ktorého následkom je vylúčenie alebo obmedzenie súťaže. Včera o tom informovala hovorkyňa úradu Alexandra Bernáthová.
Úrad konštatoval, že voľné minúty, ktoré Slovak Telekom poskytuje vo svojich volacích programoch v spojení so službou pripojenia, obmedzujú súťaž a uzatvárajú časť trhu pre alternatívnych operátorov, pretože bežný zákazník je ekonomicky motivovaný tieto voľné minúty minúť. "Významná časť telekomunikačných potrieb je tak realizovaná výhradne cez Slovak Telekom," dodala Bernáthová.
Úrad v rozhodnutí ďalej konštatoval, že podmieňovanie pripojenia do siete spolu s odberom hlasových služieb má vylučovací efekt voči konkurentom poskytujúcim hlasové služby a zároveň získava benefity od zákazníkov, ktorí by si inak kupovali od Slovak Telekomu iba pripojenie. Toto konanie úrad definoval ako viazanie. Úrad hodnotí ako viazanie aj skutočnosť, že Slovak Telekom podmieňoval odoberanie internetových služieb na odber hlasových služieb.
Slovak Telekom na včerajšie oznámenie o pokute reagoval vyhlásením, že s pokutou nesúhlasí, a že sa proti nej odvolá. Podnik vyhlásil, že 525,8-miliónová pokuta je neprimeraná, že sa vo svojom podnikaní riadi firemným etickým kódexom, ktorého základom je rešpektovanie relevantných ustanovení platnej legislatívy.
"Slovak Telekom neustále čelí neprimeranému tlaku zo strany Protimonopolného úradu. Najnovšie rozhodnutie úradu je založené na metodike, ktorá je v rozpore so zaužívanou praxou Európskej komisie, ako aj s reguláciou uloženou Telekomunikačným úradom SR. Konkurenčný boj všade, vo všetkých krajinách s liberalizovanými trhmi, prináša a bude prinášať rôzne spory medzi konkurujúcimi firmami, pričom na korektnosť konkurenčného boja bude dozerať príslušný regulačný orgán. Som však presvedčený, že regulačný orgán musí konať iba v medziach a v súlade s platnou legislatívou. Naša spoločnosť sa voči rozhodnutiu Protimonopolného úradu odvolá," vyhlásil Pavol Kukura, výkonný viceprezident pre stratégiu a regulačné záležitosti Slovak Telekomu.
Slovak Telkom trvá na tom, že pri poskytovaní svojich produktov maržu nestláča. Úrad podľa neho nesprávne aplikuje doktrínu stláčania marží, pričom nepostupuje podľa metodiky Európskej komisie, na ktorú sa odvoláva. Úrad podľa operátora zasahuje do kompetencií Telekomunikačného úradu a trestá Slovak Telekom za viazanie telefónneho pripojenia a telefónnej služby, ktoré nie je rozhodnutiami Telekomunikačného úradu zakázané.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 07:27