Spoločnosť Veľtrhy Brno (BVV), ktorá má dominantnú pozíciu na veľtrhu v strednej Európe, má záujem o viac slovenských vystavovateľov. Potvrdil to počas misie v Košiciach Jiří Škrla, generálny riaditeľ spoločnosti. Asi trom desiatkam východoslovenských podnikateľov ponúkol priestor na vytvorenie kontaktov, najmä s nemeckými a ruskými firmami, ktoré chodia do Brna masívne vystavovať a rokovať. "Východ Slovenska má obrovský potenciál. Záujem investorov o región rastie, čo je dôvod, prečo sa oň zaujíma aj veľtrhový priemysel," vysvetlil. Brnianske veľtrhy navštívi ročne v priemere asi štyridsaťtisíc odborných hostí a vyše päťsto vystavovateľov zo SR. "Sme testovacím miestom úspešnosti slovenských firiem pri ich ceste do sveta," tvrdí Jiří Kuliš, poradca generálneho riaditeľa.
Veľtrhový priemysel v strednej a vo východnej Európy rastie vplyvom investorských aktivít a príchodom silných firiem do nových teritórií. "Cena výstavnej plochy všeobecne vypovedá o hodnote miestneho trhu. V súčasnosti sú vystavovatelia ochotní najviac platiť na veľtrhoch v Číne a Rusku, čo je dané snahou o prienik na tamojšie teritóriá," vysvetľuje Kuliš. Zatiaľ čo na východe sa ceny za meter výstavnej plochy pohybujú v rozmedzí od 200 do 300 eur, v Európe je to aj o polovicu menej.
Brnianske výstavisko má k dispozícii najväčší výstavný areál na starom kontinente. Jeho obsadenosť rastie ročne asi o desatinu a prevádzkovateľ nedokáže uspokojiť všetkých vystavovateľov. "Už teraz máme obsadené plochy a musíme ich odmietať," tvrdí generálny riaditeľ. Čiastočne je to dané veľkým záujmom a čiastočne nevyhovujúcou štruktúrou plôch, ktoré nie sú všetky vhodné na prenájom. Spoločnosť Veľtrhy Brno pripravuje preto investíciu za 800 miliónov českých korún do vybudovania moderného pavilónu, ktorý bude najväčší. Hotový by mal byť do konca budúceho roku. Podľa odborníkov sú ťahúňom veľtrhového podnikania najmä malé a stredné firmy. Rast ich biznisu ťahá aj tento segment, čo vidieť najlepšie v zahraničí, napríklad v Taliansku.
Brnianske výstavisko vzniklo v roku 1928 pri desiatom výročí Československej republiky. Prevádzkuje ho spoločnosť BVV, ktorej majoritným vlastníkom je od roku 1998 nemecká výstavnícka spoločnosť Messe Düsseldorf. Minoritným akcionárom firmy je mesto Brno. Vlani zaznamenalo výstavisko rekordných viac ako dvanásťtisíc vystavovateľov a vyše milión návštevníkov. Tržby spoločnosti dosiahli 1,5 miliardy českých korún. Tento rok očakáva jej vedenie päťpercentný nárast tržieb i zisku. Firma zamestnáva 550 ľudí a ďalších asi desaťtisíc pracovných miest vytvára nepriamo v súvisiacich službách a podporných činnostiach. Každoročne ponúka okolo päťdesiat veľtrhových tém a štyri desiatky veľtrhov. Medzi najväčšie patria strojársky veľtrh, autosalón a veľtrh obranných a bezpečnostných technológií IDET.
StoryEditor