Ľudia v mestách budú musieť vydržať v starých autobusoch, električkách a trolejbusoch. Dopravné podniky v mestách by chceli nové, ale nemajú na ne.
Len Dopravný podnik Bratislava odhaduje investície na modernizáciu vozového parku na osem miliárd korún. Z celkového počtu 450 autobusov je po životnosti 205, v prípade trolejbusov je to 95 zo 131 a zo 194 električiek je zastaraných 56. S nevyhovujúcim vozovým parkom bojujú takmer všade. Ako jedným z krajných riešením sa v prípade niektorých podnikov dokonca javí nákup zastaraných trolejbusov z Česka, ako to urobil Dopravný podnik mesta Žiliny.
Investície nestačia
Celkové investície Dopravného podniku Bratislava sa vlani vyšplhali na 907 miliónov korún. Z nich vyše 500 miliónov išlo práve na obnovu vozového parku. Aj napriek tomu, že mesto prisľúbilo vyčleniť v nasledujúcich štyroch rokoch na nákup nových autobusov, električiek a trolejbusov pol miliardy korún ročne, nové vedenie podniku hľadá cesty, ako urýchliť potrebnú výmenu vozidiel hromadnej dopravy.
Podľa predsedu predstavenstva bratislavského komunálneho dopravcu Branislava Zahradníka bude pri ich nákupe rozhodujúca najmä spoľahlivosť. Na konci mája bratislavský prepravca oznámil kúpu 18 nových autobusov SOR 9.5 od rovnomenného českého výrobcu. Zásadnejšiu modernizáciu autobusového parku podnik predpokladá v roku 2008.
Obnova vozidiel
Dopravnému podniku mesta Košice má tento rok pribudnúť okolo 20 mestských nízkopodlažných autobusov za vyše 150 miliónov korún, na ktoré práve prebieha výberové konanie. Najväčšou investíciou Dopravného podniku mesta Prešov je nákup štyroch nových trolejbusov a približne päť nových autobusov plánuje na jeseň, po ôsmich nových autobusoch SOR, ktoré získala na prelome roka, dokúpiť pre mestskú hromadnú dopravu aj SAD Nitra.
Na účasť v tendroch na nové autobusy sme sa spýtali aj slovenských výrobcov SlovBus a S.A.O. z Lučenca. Podľa informácií, ktoré poskytol HN Róbert Trnka zo SlovBusu sa spoločnosť zatiaľ na tendroch slovenských dopravcov nezúčastňuje. Vo firme S.A.O. sme nezastihli nikoho, kto by bol kompetentný na otázku odpovedať.
Doprava vo verejnom záujme
Na prevádzku dopravy vo verejnom záujme poskytujú dopravným podnikom mestá dotácie. Celková prevádzková dotácia Dopravného podniku Bratislava na rok 2007 je 1,3 miliardy korún.
"O rozpočte na budúci rok budeme rokovať s vedením mesta až na jeseň. Ako dcérska spoločnosť Mesta Bratislava si plne uvedomujeme rozpočtové limity, ktoré mesto má. Na tento rok máme naplánovanú stratu 200 miliónov korún, takže z tohto hľadiska je podnik podfinancovaný," tvrdí Zahradník.
Úsporné opatrenia
Nové predstavenstvo bratislavského dopravcu momentálne zvažuje prehodnotenie všetkých dodávateľských zmlúv a služieb v záujme hľadania čo najhospodárnejších riešení s cieľom reštrukturalizovať prevádzkové náklady podniku. A na jeseň sa chystá prepustiť každého desiateho zamestnanca v administratíve.
Na celkovom počte ľudí pracujúcich v bratislavskom dopravnom podniku by sa tak mal zvýšiť podiel vodičov, ktorých je v súčasnosti z celkového počtu 3 151 zamestnancov len 1 357. Dopravný podnik Bratislava podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva hľadá pri ekologizácii a modernizácii vozového parku aj možnosti využitia eurofondov.
K navýšeniu tržieb zvýšením ceny cestovných lístkov pristúpil od júla dopravný podnik v Košiciach. Cena lístkov sa v súčasnosti pohybuje od 12 do 25 korún.
Za postačujúcu označil dotáciu na bežné výdavky vo výške 77 miliónov korún prešovský dopravca, ktorý na tento rok predpokladá mierny zisk 420-tisíc korún. Dotácia na kapitálové výdavky 24,2 milióna korún je však podľa manažmentu podniku od začiatku nepostačujúca. Priemerný vek autobusov jazdiacich po metropole Šariša je osem a pol roka a pri trolejbusoch dosahuje až 12 rokov.
S dotáciami na bežnú prevádzku vo výške len 42 miliónov korún môže tento rok počítať SAD Nitra, ktorá hlási akútny nedostatok autobusov aj v súvislosti s rozbehnutím výroby v tamojšom priemyselnom parku. "Počet odjazdených kilometrov pre potreby mestskej hromadnej dopravy sa navýši, čo si vyžiada v budúcom roku aj zvýšenie počtu autobusov o 10 až 15 kusov," pripomína vedúci obchodného úseku podniku Juraj Kusy.