StoryEditor

Tvrdý bojkot francúzskych výrobkov

24.04.2003, 00:00

Odmietavý postoj Francúzska proti vojne v Iraku, ktorý vyústil do ostrého bojkotu všetkých francúzskych výrobkov na území Spojených štátov amerických, už priniesol prvé straty najväčším exportérom francúzskeho vína na americké trhy. Americkí dovozcovia francúzskeho vína uvádzajú, že pre bojkot sa ich tržby za posledné dva mesiace prudko znížili, rovnako však straty oznamujú aj dovozcovia iného francúzskeho tovaru, uviedla agentúra CNN s odvolaním sa na správy z Washington Post.
Francúzska federácia exportérov vína intenzívne rokuje o spôsobe, ktorý by vyriešil neľahkú situáciu, do ktorej sa dostali francúzski vinári. V tejto súvislosti sa dokonca federácia rozhodla vyzvať spotrebiteľov a obchodníkov, aby si uvedomili, že politické rozpory by nemali zasahovať do obchodovania. Viaceré francúzske spoločnosti už totiž teraz zaznamenávajú veľké straty, a to len v dôsledku postoja Francúzska voči Iraku.
Škody francúzskych firiem sa zatiaľ nedajú presne vyčísliť, avšak medzi najviac zasiahnuté francúzske produkty patria vína a syry, bojkotu sa však nevyhla ani francúzska hotelová sieť Sofitel. Niektorí odborníci odhadujú škody až vo výške 47 mld. USD. Ešte donedávna francúzska vláda a obchodníci verili, že americká "frankofóbia" sa vytratí skôr než by mohla poznačiť obchodovanie. Obe strany sa rovnako obávajú, že francúzske firmy budú vylúčené z povojnovej obnovy Iraku, uviedol Washington Post. K správe v americkom denníku sa nemenovaní francúzski oficiálni predstavitelia vyjadrili veľmi zdržanlivo, avšak odmietli názor, že by vojna v Iraku mohla výraznejšie zasiahnuť do bilaterálnych obchodných vzťahov Francúzska s USA.
Názor amerických dovozcov francúzskych produktov je však úplne odlišný. Guillaume Touton, prezident spoločnosti Monsieur Touton Selection Ltd. distribuujúcej francúzske vína na americký trh, uviedol, že pre bojkot francúzskych vín sa jeho tržby minulý mesiac znížili o 500-tisíc dolárov. Na tržbách spoločnosti sa práve francúzske značky podieľajú až dvoma tretinami, avšak zákazníci dnes radšej nakupujú vína zo Španielska alebo z Talianska. Spoločnosť sa dokonca pokúsila zlepšiť obrat prísľubom, že z každej predanej debny vína odvedie 1 dolár na pomoc americkým vojenským jednotkám v Iraku. Ani tento krok však nezlepšil predajnosť francúzskych vín.
Patricia Carrerasová, prezidentka spoločnosti IC & A Inc., ktorá sa venuje bytovej architektúre a dováža prevažne exkluzívne francúzske výrobky, uviedla, že ich tržby sa od februára znížili o 40 až 50 %.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 16:24