Vodiči, ktorí vstupujú do centra Londýna, musia oddnes platiť v pracovných dňoch poplatok päť libier. Z politického hľadiska ide o mimoriadne ctižiadostivý projekt, ktorým chce starosta Ken Livingstone čeliť beznádejne prepchatým cestám. Vodiči, ktorí v pracovných dňoch v čase od 7.00 do 18.30 hod. použijú vozidlo na cestu do centra Londýna, musia zaplatiť vopred alebo v danom dni buď osobne, telefonicky alebo cez internet. Mesto v platených častiach nainštalovalo niekoľko stoviek kamier, ktoré snímajú poznávacie značky približne 250 tisícov áut, denne prichádzajúcich do Londýna. Údaje sa automaticky porovnávajú s jednou z národných databánk, výnimku majú len obyvatelia týchto oblastí, telesne postihnutí ľudia alebo vodiči minimálne deväťmiestnych vozidiel. Previnilcom hrozí pokuta 80 libier, ktorá sa však zníži na polovicu, ak vodič zaplatí pokutu v priebehu 14 dní.
S. Livingstone očakáva zníženie objemu premávky o 15 %, keďže chronické zápchy sú nielen otravné, ale prinášajú aj množstvo ekonomických problémov. Pre Londýnčanov sú dlhé cesty do práce pravidlom, keďže 24 % hlavných mestských ulíc je upchatých aspoň hodinu denne. Napríklad v Nemecku, ktorého koncentrácia 404 vozidiel na tisíc obyvateľov je podobná britskej, je hodinu denne upchatých len 8 % ciest. Združenie britského priemyslu (CBI) vyčíslilo náklady, súvisiace s nepostačujúcim cestným systémom, na 20 mld. libier ročne, keďže problémy pociťuje obchod, doprava a zásobovanie. K priamym a nepriamym nákladom patrí omeškávanie a neprítomnosť zamestnancov v práci, vysoký počet dopravných nehôd, znečistenie životného prostredia a hluk. Ročné príjmy z nového poplatku odhaduje londýnska radnica na 130 mil. libier, ktoré mieni použiť na hromadnú dopravu, napríklad v priebehu nasledujúcich 10 rokov chce rozšíriť vozový park autobusov o 40 %.
Nápad je dobrý, no ekonómovia upozorňujú na potenciálne problémy vodičov pri prestupovaní na metro alebo autobusy. Podľa modelových výpočtov sa počet cestujúcich hromadnej dopravy zvýši o ďalších 20-tisíc, čo však vzhľadom na jej veľkú kapacitu predstavuje nárast len o 1 až 2 %. Kritici sa na rozdiel od oficiálnych prognóz obávajú preťaženia metra a vonkajších obchvatov a zároveň päťlibrový poplatok považujú za príliš nízky, a teda neúčinný. No utrpenie zvyšuje otvorenosť ľudí k experimentom, takže projekt môže napokon uspieť a získať súhlas vystresovaných Londýnčanov.
StoryEditor