StoryEditor

Zentiva stavila na vlastnú "viagru"

23.11.2009, 23:00

Už budúci rok by mala spoločnosť Zentiva začať vyrábať v hlohovskej dcérskej firme svoju obdobu Viagry. Pre HN to potvrdila šéfka komunikačného oddelenia slovenskej Sanofi-Aventis & Zentiva Beáta Kujanová. "Generický liek molekuly sildenafil sa bude vyrábať pod iným obchodným názvom," podotkla s tým, že ho zatiaľ nie je možné konkretizovať, keďže liek je v procese registrácie.

Pomarančové tabletky by mali byť rovnako účinné ako tie modré v tvare diamanta, ktoré vyrába americký Pfizer. Svetová jednotka vo výrobe liečiv však po vypršaní patentovej ochrany na svoj originálny výrobok uvoľnila priestor pre generických hráčov, medzi iným aj Zentivu. Pre spoločnosť, ktorá sa zaradila do impéria francúzskej skupiny Sanofi-Aventis, to prinesie obrovské zisky. "Tu treba počítať minimálne s 30- až 40-percentnou maržou," prezradil pre HN senior manažér spoločnosti Redbaenk David Šplíchal. Na Slovensku zamestnáva farmaceutická firma 1 163 ľudí.

Oranžový zázrak
Kým modré tabletky na mužskú potenciu stoja na predpis okolo osem eur, slovenská oranžovo-žltá obdoba rovnakého kosoštvorcového tvaru bude stáť o tri eurá menej.

Pritom účinnosť bude podľa odborníkov z brandže, ako aj podľa samotnej spoločnosti Zentiva, rovnaká. To potvrdil aj Štátny ústav pre kontrolu liečiv. Ako pre HN dodal hlavný analytik FT Atlantik Milan Vaníček, farba či iný názov by nemali mať vplyv na úspešnosť tabletky na trhu. Pritom Zentiva by mala podľa analytikov podchytiť nielen Slovensko či Česko, ale celý región, v ktorom je aktívna. Teda aj Poľsko, Rusko, Turecko a Rumunsko. S výnimkou Ruska je všade na trhu jednotkou. "To by mohlo mať obrovský prínos, pretože tu dopyt bude len rásť," myslí si Vaníček.

Hoci je zatiaľ ťažké odhadnúť zisk z nového generického lieku, Šplíchal predpokladá, že úspechom môže byť, ak v priebehu prvých päť rokov dosiahne desaťpercentný trhový podiel na predpísaných ED liečivách v strednej a vo východnej Európe. "Budúci rok sa v závode v Hlohovci plánuje aj výroba generík na liečbu hypertenzie a depresie," dopĺňa stratégiu úspešnosti Kujanová. Dôvod, prečo sa liek na mužskú potenciu bude vyrábať u nás, je podľa nej logickým doplnením portfólia spoločnosti.

Boj o mužských zákazníkov
Viagra mala monopol na preparát dvadsať rokov. Hoci modrá pilulka, ktorej sa každú sekundu vo svete predá šesť kusov, je na trhu len desať rokov, ako pre HN pripomenula manažérka pre vzťahy so zákazníkmi Pfizer na Slovensku Eva Kaszásová, započítava sa do toho aj vývoj, ktorý trvá 12 až 15 rokov. Zo 123 krajín, kde je registrovaná, sa doteraz najviac predávalo v Grécku - 180 tabliet na tisíc obyvateľov. No aj na Slovensku sa predá 30 tabliet ročne na tisíc obyvateľov.

V rámci regiónu ide o lukratívny trh, no Zentiva na ňom nebude sama. Podobne, ako si ju výrobca originálnych liekov Sanofi-Aventis pribral k sebe, aby sa posilnil o generiká, zabezpečil sa aj Pfizer. Alianciu má s indickou firmou Aurobindo. "Vyrába liek Tadafil, ktorý má rovnaké účinky ako Viagra," pripomína senior manažér Redbaenk. Nedá sa tak tvrdiť, že by Pfizer stratil celý podiel na trhu.

V našom regióne narazí Zentiva aj na generických výrobcov, a to Eli Lilly s prípravkom na poruchy erekcie Cialis a Bayer, ktorý ponúka Levitru. "V Česku je v súčasnosti percentuálny pomer v predaji medzi Viagrou, Cialisom a Levitrou 45-45-10," pripomína Šplíchal. Je otázne, ako tento pomer zmení Zentiva. Len vlani distribútori týchto liekov podľa údajov utŕžili v Česku 270 miliónov korún. Pre Slovensko zisky zatiaľ nie sú známe. Už teraz však analytici predpokladajú, že by to Zentive malo zisk výrazne zdvihnúť.


Stratégia Zentivy s novým generikom na mužskú erekciu
- začne sa vyrábať začiatkom roka v Hlohovci
-- iný názov a farba, ale rovnaká účinnosť ako Viagra od Pfizera
- nižšia cena
- perspektívne trhy Slovenska, Česka, Poľska, Ruska, Turecka a Rumunska

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. december 2025 22:35