StoryEditor

Tabakové spoločnosti čakajú ťažké časy

10.02.2003, 23:00

Tento týždeň vstúpi do platnosti zákon Európskej únie o zákaze reklamy tabakových výrobkov, čím sa ukončí jedno z najlukratívnejších období v histórii reklamy. Zákon definitívne ukončí snahy mnohých zdravotníckych organizácií, ktoré považovali reklamu na tabakové výrobky za nemorálnu a navádzajúcu na poškodzovanie vlastného zdravia, uviedlo internetové vydanie ekonomického denníka Financial Times.
Tieto veľké zmeny posunú reklamný priemysel k novým úrovniam kreativity, jeho príjmy budú totiž na rozdiel od minulých rokov viac závislé od ostatných sektorov.
Prelomovým obdobím reklamy tabakových výrobkov, keď sa odštartovala vlna odporu proti takémuto druhu reklamy, boli už 60. roky minulého storočia. Vtedy sa rakovina pľúc začala dávať do súvislosti s fajčením. Pred 60. rokmi reklama obyčajne idealizovala fajčenie, ba dokonca presviedčala o tom, že fajčenie prospieva. V roku 1955 agentúra Lea Burnetta poskytla cigaretám značky Marlboro od spoločnosti Philip Morris reklamu s odvážnym nádychom -- v postave neporaziteľného Marlboro muža -- dvaja z tých, ktorý ho stelesňovali, však nakoniec zomreli v dôsledku fajčenia na rakovinu pľúc. O dva roky neskôr bola spoločnosť Gallaher so svojím reklamným heslom "Nikdy nie si sám, ak máš pri sebe značku Strand" v porovnaní s Marlboro mužom už menej úspešná. Každému síce reklama utkvela v pamäti, avšak nikto nechcel, aby bol pri fajčení práve tejto značky považovaný za samotára, ktorého jediným priateľom je cigareta. Táto značka sa z trhu stiahla krátko po jej uvedení.
Veľký rozmach reklamy na tabakové výrobky nastal po roku 1975, keď sa v spoločnej dohode tabakové spoločnosti zaviazali, že cigarety, ktoré vyrábajú, budú bezpečné, ba dokonca zdravé, pričom ich majiteľ (fajčiar) môže očakávať práve vďaka nim úspech nielen v živote, na pracovisku, ale aj v intímnom živote.
Zástupcovia významných svetových zdravotníckych organizácií sa aj napriek novému zákonu obávajú, že tabakové spoločnosti a ich agentúry využijú svoju vynaliezavosť na to, aby našli spôsob, ako aj naďalej propagovať a predávať svoje výrobky. Dnešné zákony im však na tento účel poskytujú len skutočne malý priestor. Vlády by sa však mali postarať o to, aby sa aj tieto medzery v zákonoch odstránili. Reklama na tabakové výrobky sa zakazuje v médiách vrátane internetu. Rôzna forma reklamných kupónov, vzoriek výrobkov a iné formy je povolená len do mája tohto roku. Športové podujatia ako je Formula One, kde je prítomnosť reklamy na tabakové výrobky samozrejmosťou, sú od zákazu zatiaľ dočasne oslobodené do roku 2006.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. november 2024 03:28