V súčasnosti sa veľmi veľa hovorí o líderstve. Jednou z definícií koncepcie líderstva je: "Ak sa to, čo robíte, odrazí v tohtoročných výsledkoch, hovoríme o manažmente. Ak sa to odrazí až v tých budúcich, to je líderstvo." Vojna o talenty sa pritvrdzuje a vrcholní manažéri v aktuálnom neistom podnikateľskom prostredí čoraz viac chápu, že pre úspech ich podnikania sú kľúčové talenty. Tým myslím ľudí, ktorí pre firmu v číslach znamenajú väčšiu návratnosť, rýchlejšie výsledky v zmysle vyššej produktivity a rast výnosov bez rastu počtu zamestnancov a osobných nákladov.
Preto som presvedčený, že koncepcia líderstva a talent manažmentu by mala byť súčasťou strategického biznis modelu. Mnoho manažmentov firiem na Slovensku ju však stále vníma ako záležitosť oddelenia ľudských zdrojov a na druhej strane HR manažéri sa sťažujú, že vedenie ich zámery nechápe. Príčinu tohto rozkolu vnímam práve v tom, že firmy nemajú líderstvo podložené číslami. Pokiaľ sa o talent manažmente a líderstve budeme rozprávať na úrovni teórie a zmysluplných zámerov, posunie nás to len málo. Keby sme však začali uvažovať v rovine čísiel a návratnosti, som presvedčený, že každý jeden manažér by sa na koncepciu líderstva začal pozerať inak, ako len na módnu záležitosť, ktorá síce znie úžasne, ale v praxi je málo uchopiteľná. Líderstvo je jednoznačne zdrojom konkurenčnej výhody. Kto ho v praxi začne uplatňovať skôr, ten získa kľúčových ľudí.
Autor je Country Managing Partner PwC
StoryEditor
