StoryEditor

Reforma železničného systému Ruska

26.01.2003, 23:00

Ruská vláda vo štvrtok minulý týždeň schválila zoznam aktív v celkovej hodnote 42 mld. USD, ktoré budú tvoriť základný kapitál novej ruskej železničnej spoločnosti.
Ako uviedol ruský minister dopravy Gennadij Fadejev, ministri budú mať dva týždne na preštudovanie a prípadné doplnenie 51-stránkového zoznamu aktív Russian Railways Co., ktoré budú tvoriť chrbtovú kosť nového monopolu. Podľa denníka The Moscow Times zoznam aktív, ktoré nová ruská železničná spoločnosť získa od ministerstva dopravy, bude zahŕňať 17 regionálnych železničných spoločností, železničné opravovne, ako aj niekoľko výskumných ústavov zaoberajúcich sa modernizáciou železničnej dopravy. Okrem toho zoznam zahŕňa aj určité aktíva, ktoré nie sú bežne súčasťou železničnej dopravy, napr. potravinárske firmy, športové či zdravotnícke zariadenia. Ako však pre agentúru Interfax dodal G. Fadejev, pozemky pod budovami a zariadeniami bude vlastniť štát.
Podstatná časť legislatívy potrebnej na vznik novej akciovej spoločnosti a reformu železničného systému je už na svete, chýba zatiaľ zákon o spravovaní majetku železníc. Tento zákon, ktorý stanoví pravidlá na budúcu privatizáciu sektora, povedie k vzniku akciovej spoločnosti, ktorej 100 % bude zatiaľ v rukách štátu.
Zmeny v oblasti železníc sa v Rusku zrealizovali nepomerne rýchlejšie a s menšími problémami, než to bolo v prípade plynárenského gigantu Gazprom a Jednotného energetického systému. Ako pre Interfax uviedol ruský premiér Michail Kasjanov, prvá fáza modernizácie železničného systému zahŕňa vytvorenie legislatívnej základne pre reformu. Súčasťou je oddelenie nejadrových aktív a vytvorenie konkurencieschopného sektora železničnej dopravy. Druhá fáza, ktorá bude trvať dva až tri roky, bude znamenať rozdelenie spoločnosti na niekoľko finančne nezávislých subjektov, a tie budú následne privatizované. Moskva počíta s tým, že do roku 2010 bude sektor plne konkurencieschopný, pričom železničná spoločnosť bude vlastniť infraštruktúru a 50 % železničného parku. Na rozdiel od premiérových veľkých plánov však Komora audítorov, kontrolný orgán Štátnej dumy nad rozpočtom, kritizovala ministerstvo financií za pomalé reformy sektora, stratu 2 mld. rubľov (62,8 mil. USD) v 1. polroku 2002 a za niektoré nepriehľadné kroky.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2024 03:56