Približne 10-tisíc traktorov ročne chce vyrábať do troch rokov brniansky výrobca Zetor. Zetor je jedna z mála tradičných českých značiek, ktorá prežila ekonomickú transformáciu a dokázala sa po hlbokom prepade výroby a ekonomickej strate dostať znova do zisku, rozšíriť trhy a exportovať.
Brniansku firmu kúpila pred dvoma rokmi od štátu slovenská spoločnosť HTC holding za 310 miliónov korún. Vláda ČR firme vtedy poskytla takmer 700-miliónový úver, ktorého splatnosť sa skončí v polovici budúceho roka. "Do konca júna 2005 chceme prejsť na komerčné financovanie," uviedol výkonný riaditeľ firmy Vojtech Pánik. Zetor chce záväzok splatiť peniazmi požičanými za štandardných podmienok u niektorých z českých bánk. "V súčasnosti sledujeme zvýšený záujem bánk úverovať našu spoločnosť," uviedol predseda predstavenstva Zetoru Vratislav Goj.
Zetor vyváža 98 percent svojej produkcie. Kľúčovými trhmi pre najväčšieho stredoeurópskeho výrobcu traktorov sú Poľsko, USA, Veľká Británia, krajiny Beneluxu a, samozrejme, Česká republika. Na český trh firma vlani dodala asi 300 strojov. Nové distribučné siete však Zetor buduje napríklad aj vo Francúzsku a Veľkej Británii, medzi nové trhy patrí tiež Litva a Bulharsko. Spolu brniansky výrobca vyváža do 32 krajín.
Zetor za prvé štyri mesiace tohto roka predal zhruba 2-tisíc traktorov, za ktoré utŕžil takmer miliardu českých korún. V prvom polroku chce firma vyrobiť 3 500 strojov, čo je zhruba rovnako ako za celý minulý rok. Minulý rok vyrobila 4 630 traktorov. Vlaňajší čistý zisk Zetoru predstavoval 13,2 milióna českých korún pri obrate 2,7 miliardy korún.
V marci brniansky krajský súd zamietol návrh na konkurz, ktorý na Zetor podala firma ZKL Hanušovice. Tá tvrdila, že jej brniansky podnik dlhuje 22,6 milióna korún z obdobia tesne po privatizácii v roku 1993.
StoryEditor
Zetor chce zvýšiť výrobu traktorov
Približne 10-tisíc traktorov ročne chce vyrábať do troch rokov brniansky výrobca Zetor. Zetor je jedna z mála tradičných českých značiek, ktorá prežila ekonomickú transformáciu a dokázala sa po hlbokom prepade výroby a ekonomickej strate dostať znova do zisku, rozšíriť trhy a exportovať.