StoryEditor

Kríza zasahuje tlačové agentúry

03.06.2003, 00:00
Tlačové agentúry majú stres takmer vždy. No v súčasnosti sa miera stresu ešte zvyšuje. Hlavní odberatelia - noviny - sú totiž v kríze: ich náklad klesá, lukratívne ponuky miest a inzercia putujú na internet a vydavateľstvá šetria. Problémy médií tak zasahujú aj najhustejšie obsadený trh agentúrneho spravodajstva sveta - Nemecko.
Tlačové agentúry majú stres takmer vždy. No v súčasnosti sa miera stresu ešte zvyšuje. Hlavní odberatelia - noviny - sú totiž v kríze: ich náklad klesá, lukratívne ponuky miest a inzercia putujú na internet a vydavateľstvá šetria. Problémy médií tak zasahujú aj najhustejšie obsadený trh agentúrneho spravodajstva sveta - Nemecko. Okrem trhovej jednotky Deutsche Presse Agentur (dpa), ktorá pokrýva takmer 99 % z približne 140 nemeckých denníkov, o podiel bojuje aj Associated Press (AP), Reuters, Agence France Press (AFP) a Deutsche Depeschen Dienst (ddp).
Na tomto nasýtenom trhu nastal tvrdý konkurenčný boj. Svedčí o tom nedávne rozhodnutie vydavateľstva Handelsblatt, ktoré okrem rovnomenného denníka vydáva aj týždenník WirtschaftsWoche, o vypovedaní zmluvy s dpa. O osude prehľadov aktuálnych správ, ktoré tvoria približne 5 % redakčného rozpočtu, však premýšľajú aj ďalšie médiá. V prípade dpa v tomto roku sa končí platnosť 15 % kontraktov s tlačenými periodikami a riaditeľ Walter Richtberg nevylučuje, že v nasledujúcich rokoch agentúra stratí aj ďalších odberateľov. Obrat, ktorý v roku 2001 dosiahol 106,6 mil. eur a o rok neskôr klesol približne o 1 %, bude podľa slov W. Richtberga veľmi ťažké udržať. O zisku nehovoriac. Ten už v roku 2001 medziročne klesol o 20 % na 2,8 mil. eur.
Dpa je zatiaľ zisková, no otázka znie, dokedy. Agentúra totiž stojí pred dvomi neveľmi povzbudzujúcimi alternatívami: buď zachová svoje ceny a stratí sporovlivých klientov, alebo zníži ceny, v súčasnosti najvyššie na trhu. V každom prípade však dôsledkom bude pokles obratu. Rovnaký scenár platí aj pre možnosť, že dpa uvoľní balíky služieb. V súčasnosti, ak si niekto kúpi napríklad regionálne spravodajstvo, musí zaplatiť aj základné služby: politiku, hospodárstvo a šport. Ak dpa balíky zruší, opäť na to doplatí obrat a agentúra sa dostane do začarovaného kruhu.
Z neho však konkurencia nemusí automaticky profitovať. Ostatné agentúry síce vedú rokovania s bývalými klientmi dpa, no napríklad Reuters sa vyhýba cenovej vojne. "Nie sme lacní. Radšej sa vzdáme trhového podielu, než by sme ponúkali svoje služby pod cenou," hovorí šéfredaktor Hans Obermeier. Podobný postoj zaujíma aj AP. Iný pohľad má ddp, ktorá pri útoku na dpa stavila práve na cenovú kartu. Riaditeľ ddp Lutz Schumacher uvádza, že ich služby stoja zhruba pätinu ceny dpa a poukazuje na jeden prínos krízy. Periodiká totiž musia vo vlastnom záujme vypovedať zmluvy, čo umožní rozbiť monopol dpa. (hn/sz)
Podiely agentúr na nemeckom trhu

Agentúra

Podiel

Počet redaktorov

dpa

99%

485

AP

85%

70

Reuters

63%

150

AFP

42%

70

ddp

50%

160

Zdroj: WirtschaftsWoche
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
14. máj 2024 03:02